طراحی دستگاهی که از خطرات بارداری پیشگیری می‌کند توسط دکتر امیرحسین گنج‌بخش

انستیتوی ملی بهداشت آمریکا در بیانیه‌ای از طراحی دستگاهی نوینی خبرداده است که میزان اکسیژن پلاسنتا (جفت) را به صورت مستمر در زنانی که بارداری‌های پرخطر دارند اندازه‌گیری می‌کند.

اختلال در میزان اکسیژن جفت با پلاسنتا ممکن است منجر به عوارضی چون پری اکلامپسی، محدودیت رشد داخل رحمی (سرعت کم رشد جنین در رحم)، هیپوکسی جنینی (خفگی جنین) و فلج مغزی شود.

دستگاه طراحی شده توسط پژوهشگران انستیتوی ملی بهداشت آمریکا، سطح اکسیژن جفت را با تاباندن نور نزدیک به مادون قرمز به شکم فرد باردار اندازه‌گیری کرده و امکان پیشگیری از چنین خطراتی را میسر می‌کند.

دکتر امیرحسین گنج‌بخش، رئیس بخش بیوفتونیک انستیوی ملی بهداشت آمریکا که هدایت این پژوهش را برعهده داشته است، می‌گوید با پیشرفت دستگاه‌های تصویربرداری، اهمیت پلاسنتا در بارداری سالم هر چه بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت.

دکتر گنج‌بخش می‌گوید بزرگترین چالش ساختن این دستگاه، تاباندن نور به پلاسنتا و گذراندن آن از لایه‌های مختلف بدن است که نیازمند انجام محاسبات ریاضی پیچیده‌ای بود.

آزمایش‌های این گروه سطح اکسیژن در زنانی که پیچیدگی‌های بارداری داشتند را ۶۹.۶ درصد اندازه‌گیری کرده است که نسبت به زنانی که بارداری سالم دارند ۵.۷ درصد کمتر بود.

این دستگاه، بر روی ۱۲ زن باردار که ۶ نفر از آنها مشکلات دوران بارداری داشتند آزمایش شده است و نتایج اولیه این آزمایش‌ها نشان می‌دهد قادر است مشکلات ناشی از بارداری را تشخیص دهد.

مطالب مرتبط