تاریخچه خودرو در ایران نشان میدهد که در سال ۱۳۰۰ اتومبیل یکی از اصلیترین کالاهای وارداتی در ایران محسوب میشد. این رشد تقاضا باعث شد تا نیاز به خودرویی که خرید آن در حد توان عموم مردم باشد بسیار احساس شود. چرا که بسیاری اقشار با درآمد متوسط علاقهمند به داشتن خودروی شخصی بودند اما وارداتی بودن این محصول و در نتیجه قیمت بسیار بالای آن باعث میشد که در بین داراییهای لوکس و اعیانی قرار بگیرد.
همین نیاز بود که منجر به تاسیس «کارخانهی صنعتی ایران ناسیونال» تحت لیسانس کمپانی تالبوت از زیرمجموعههای روتس انگلیس در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی شد. اولین محصولات این شرکت گونهای اتوبوس و مینیبوس بود. تولید پیکان که از محصولات قدیمی تالبوت بود در سال ۴۶ دربرنامهی ایران ناسیونال قرار گرفت و تا سال ۵۶ مدلهای مختلفی از آن مانند کار، جوانان، استیشن و لوکس ساخته شد.