اختراع جاروبرقي در امريكا 10 ژوئن 1869

جاروبرقی را میتوان از جمله وسایل مهم و حیاتی در زندگی امروز دانست; به خصوص برای بانوان و به طور کل برای زندگی صنعتی. اختلاف نظرهای زیادی راجب به تاریخچه جاروبرقی; و اختراع اولیه جاروبرقی توسط کارشناسان و تاریخ نویسان وجود دارد که از سال ۱۸۶۹ تا سال ۱۹۰۵ میلادی; را شامل میشود.

اولین مخترع جاروبرقی

تاریخچه جاروبرقی : میتوان گفت اولین اختراع انجام شده در تاریخچه جاروبرقی توسط شخصی; آمریکایی در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۱۸۶۰ میلادی به نام دانیل هس به ثبت رسیده است.این مخترع آمریکایی ;که ساکن شرق آیووا بوده نام اختراع خود را ((رفتگر فرش)) نهاده بود. این دستگاه در آن زمان کاملا به شکل مکانیکی کار میکرده; و از سیستم خلاء استفاده می کرده است.

هس برای جلوگیری از پخش و انتشار گرد و غبار درون دستگاه خود از دو ;محفظه یا اتاقک آب استفاده کرده بود. به این طریق که وقتی دستگاه روشن و در حال کار کردن بود آبی که در محفظه جاسازی شده ;به وسیله ی پره ای که به آن وصل کرده بود به بیرون پاشیده میشد و از این طریق از بلند شدن گردو خاک جلوگیری ;می کرد.این عمل برای بانوان آن دوره به مثابه یک معجزه به شمار می آمد و برای آنان عملکرد خیلی ساده ای نیز ;داشت.

تاریخچه جاروبرقی

دومین مخترع جاروبرقی

اختراع هس تا سال ۱۸۶۹ به عنوان کاملترین جاروبرقی شناخته شده معتبر بود اما در این تاریخ شخص دیگری در شیکاگو به نام مک فی; دستگاه پیشرفته تر و جدیدتری اختراع کرد که آن را میتوان پایه و اساس ساخت جاروبرقی های امروزی ;دانست.این اختراع در تاریخ ۸ ژوئن و به شماره ۹۱/۱۴۵ به ثبت رسید.گرچه این ماشین هم کاملا مکانیکی ;بود اما به دلیل اینکه مک فی در آن از یک موتور الکترونیکی استفاده کرده بود به عنوان اولین ماشین جاروبرقی; در جهان شناخته شد.او انرژی موتور را به وسیله ی یک چرخ دنده تامین کرد. امروزه  دو نسخه از این دستگاه در موزه ایالت; متحده آمریکا وجود دارد و مابقی به گفته ی تاریخ نگاران در آتش سوزی شیکاگو از بین رفته; اند.

در سال ۱۹۰۱ مجددا مخترع دیگری از انگلستان توانست به جای موتور الکتریکی از نوعی موتور بنزینی; در ماشین جاروبرقی استفاده کند و دستگاه ایجاد خلاء یا همان مکش را بسازد.او این وسیله را بر روی; یک وسیله ی چرخ دار وصل کرد و بیرون ساختمان آن را روشن می کرد و با استفاده از شلنگ هایی که به دستگاه; متصل بود داخل ساختمان را تمیز می کرد.بعدها از این وسیله خیابان های لندن را نیز تمیز می کردند.

بزرگترین و مهم ترین مشکل دستگاه که باعث شد این اختراع هم از رده خارج شود سرو صدای زیاد و تولید گرد و غبار ;در بیرون ساختمان; بود.

این دو عامل موجب شد شخص دیگری در اوهایو ایالت متحده آمریکا به نام جیمز موری اسپانگر; این اختراع را کامل کند. او توانست مدلی را طراحی کند که در آن وقتی دستگاه در حال کار بود; هیچ گرد و غباری تولید نمیکرد اما به دلیل اینکه ;پول کافی نداشت نتوانست اختراع خود را ثبت کند.موری به کمک سرمایه گذاری تاجری به نام هوور ;توانست به تولید اختراع خود بپردازد.به همین دلیل اولین جاروبرقی; تجاری با نام تجاری; هوور در سال ۱۹۰۸ میلادی به ثبت رسید که امروزه هم یکی از برندهای شناخته شده ی تولید لوازم خانگی در جهان است; که تمامی استانداردهای لازم را هم داراست.