در روزهای اخیر خودروسازی بریتانیایی ام جی، به صورت رسمی تصاویری از خودروی مفهومی رودستر Cyberster به همراه مشخصات این محصول، منتشر ساخته است که حکایت از بازگشت این شرکت به بازار اتومبیلهای اسپرت دو سرنشین دارد. به عبارت دیگر از زمان عرضه مدل TF این شرکت در اولین دهه قرن ۲۱، Cyberster اولین خودروی روباز ام جی در طی این سالها خواهد بود. این خودرو همچنین دومین کانسپت اسپرت تمام برقی است که توسط MG در چند سال گذشته و به دنبال E-Motion Coupe ارائه شده است.
به گزارش وبسایت autoexpress، قرار است خودروی مفهومی سایبرستر ام جی، اولین رونمایی خود را در نمایشگاه اتومبیل شانگهای امسال و در اواخر این ماه (آوریل/ اواسط اردیبهشت) انجام دهد. ام جی پیش از این تأکید کرده بود که قصد دارد این خودرو را به تولید برساند. این شرکت میگوید که «در حال بررسی امکان ساخت یک ماشین اسپرت آینده نگر» با این خودروی مفهومی است که مشخصات آن در نمایشگاه شانگهای ارائه خواهد شد.
شرکت ام جی میگوید، این مدل مفهومی بر مبنای مدل کلاسیک MGB Roadster این شرکت، طراحی شده است. با این حال، این شرکت با Cyberster چیزی فراتر از توسعه یک نسخه قدیمی را در برنامه دارد؛ بنابراین در حالی که برخی از عناصر طراحی مدل MGB حفظ شده اند (مانند کاپوت بلند، صندوق عقب کوتاه و چراغهای جلو گرد)، بقیه عناصر با المانهای آینده نگرانه طراحی شده است. در جلو، یک تقسیم بندی تهاجمی وجود دارد که با یک زاویه کناری پرهای تکمیل میشود. درب عرشه رودستر همچنین دارای یک جفت حلقه است که یادآور پورشه ۹۱۸ اسپایدر است که برای محافظت از سرنشینان در صورت تصادف طراحی شده است.
سیستم روشنایی ماشین تقریباً غیر متعارف است. چراغهای جلوی دارای یک «چشم جادویی» و یک نوار کمربند لیزری الای دی است که طول کنارههای پایین خودرو را به صورت ظریفی دنبال میکند. چراغهای عقب دارای یک طرح خاص مشابه خطوط پرچم بریتانیا هستند که به یک میله عمودی وصل شده اند. همچنین یک چراغ بزرگتر نیز تمام عرض عقب خودرو را فراگرفته است. در قسمت عقب، سایبرستر دارای یک دم صاف با مشخصات kammback است، که به گفته MG عملکرد آیرودینامیکی را بهبود میبخشد. ویژگیهای آیرودینامیکی اتومبیل همچنین توسط یک پخش کننده بزرگ هوا تقویت میشود که به عنوان یک طرح مفهومی، بدان اضافه شده است.
در داخل خودرو، سایبرستر حتی بیشتر به آینده چشم دوخته است. کابین توسط یک سیستم هوشمند باریک نصب شده در کنسول مرکزی، تقسیم شده و از طریق آن راننده میتواند به خدمات مختلف ۵G اتومبیل دسترسی پیدا کند. همچنین این سیستم دیجیتال با دو صفحه نمایش دیگر همراه است که از یک جفت دوربین نصب شده روی باله، تصاویر مورد نظر راننده را دریافت میکند. فرمان خودرو نیز به شدت طرحی آینده نگرانه دارد و دارای مجموعهای از دکمهها و سنسورهای سبک کنترل کننده است که ام جی هنوز توضیحی در مورد نحوه کارکرد آن ارائه نداده است. این شرکت در جدیدترین اعلامیه خود همچنین گفته است که این خودرو دارای یک جفت «صندلی اسپرت با گرانش صفر» است.
ام جی هنوز مشخصات فنی کاملی را برای Cyberster منتشر نکرده است، اگرچه این شرکت تأیید کرده است که این خودرو، سرعت صفر تا صد کیلومتر در ساعت را در حدود سه ثانیه طی خواهد کرد و حداکثر برد آن با یک بار شارژ تا ۸۰۰ کیلومتر، یا حدود ۵۰۰ مایل خواهد بود. چنین اعداد و ارقامی حکایت از آن دارد که در صورت تولید نهایی، این خودرو میتواند به رقیبی جدی برای نسل دوم خودروی تسلا رودستر تبدیل شود. این رویکرد یک تغییر اساسی نسبت به استراتژی فعلی ام جی است.SUV ZS Electric اولین خودرو کاملا الکتریکی این شرکت بود که کیفیت مطلوبی را با قیمتی مقرون به صرفه ارائه میداد و این مسیر اخیراً نیز توسط مدل MG ۵ فیس لیفت، دنبال شد. سایبرستر مطمئناً از پیشرانه الکتریکی کاملاً متفاوتی نسبت به خودروهای تولیدی MG استفاده میکند و به طور بالقوه همان سیستم چهار چرخ متحرک دو موتوره را از مدل مفهومی E-Motion به همراه پلتفرم خودروی الکتریکی مدولار خود به ارث میبرد.
با این حال ام جی هنوز برای تولید به سایبرستر چراغ سبز نشان نداده است، اما گزارش شده است که این شرکت سرمایه گذاری گستردهای را به عنوان راهی برای کمک به تأمین اعتبار برنامه تست خودرو مورد بررسی قرار داده است. همچنین گزارشهای اخیر در رسانههای استرالیا به استناد یک مقاله مطبوعاتی در بازار محلی، حاکی از آن است که ام جی بزودی مدل فرعی جدیدی به نام MG Cyber راه اندازی خواهد کرد. گفته میشود که هدف این بخش، جمع آوری حدود ۵.۵ میلیون پوند، با هدف دسترسی سریع سرمایه گذاران به روند توسعه خودروی سایبرستر است.
کسانی که وارد این سیستم سرمایه گذاری میشوند میتوانند در تصمیم گیری در مورد تزئینات داخلی و خارجی، رنگها و حتی طراحی رابط کاربری خودروی الکتریکی کمک کنند. همچنین به آنها امکان رانندگی نمونههای اولیه را میدهند و به طور بالقوه در نهایت با خودروهای منحصر به فردی که مطابق با سلیقه خودشان تنظیم شده اند، رانندگی کنند. البته شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ام جی میتواند از این روش فراتر از بازار داخلی خود در چین استفاده کند.