حفاری های بدون پیت شرکت SPD

شرکت توسعه پتروشیمی سلیم SPD که یک شرکت جوینت ونچر با همکاری شرکت روسی گازپروم و شرکت نفت و گاز هلندی – بریتانیایی رویال داچ شل می باشد، یک مدل حفاری بدون پیت Pitless را در میدان نفتی سلیم در روسیه مورد آزمایش قرار داده است. استفاده از تکنولوژی بدون پیت باعث کاهش اثرات نامطلوب محیط زیست و بهینه سازی هزینه های ساخت و ساز از طریق کاهش سطح زمین حفاری و حجم ضایعات میگردد. نتایج بدست آمده از این آزمایشات نشان می دهد که می توان اندازه محوطه حفاری را به یک سوم کاهش داد، و حجم کل ضایعات تا 30 درصد کاهش می یابد و در نهایت بیش از 50 درصد کاهش هزینه ها را شاهد هستیم.

در حفاریهای سنتی، درهنگام حفر چاه، پسماندهایی که از گل حفاری و کنده های حفاری بدست می آیند، در گودالهای ویژه ای در اطراف چاه ذخیره می شوند، اما در مدل حفاری بدون پیت، این پسماندها جمع آوری شده و پس از انجام پردازش های لازم بر روی آنها، دوباره مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان مصالح ساخت و ساز در ساخت محوطه های جدید حفاری بکار می روند.

شرکت SDP ویژگی های فنی این مدل جدید حفاری از قبیل راندمان اقتصادی و ایمنی عملکرد آن را مورد بررسی و مطالعه قرار داد و به نتایج قابل توجهی دست یافت که از بین آنها میتوان به مدیریت موفق پسماند های حفاری بر اساس نوع ضایعات و به صورت روزانه اشاره کرد. در مدت انجام آزمایشات بر روی این مدل جدید، بیش از 1600 مترمکعب از پسماندهای حفاری برای استفاده مجدد، به مصالح ساختمانی تبدیل شد./پژوهشگاه صنعت نفت