مرسدس بنز، سرانجام از خودروی برقی و لوکس EQS رونمایی کرد

خودروسازی آلمانی مرسدس بنز، سرانجام از خودروی برقی و لوکس EQS رونمایی کرد که قرار است به هنگام عرضه در بازار‌های آمریکا در پاییز پیش رو، تمام خودرو‌های برقی لوکس را کنار بزند و جایگاه اول برترین خودروی لوکس برقی را از آن خود کند. این خودرو نتیجه تحقیق و توسعه کانسپت مفهومی ویژن EQS این خودروسازی به شمار می‌رود که به مانند بسیاری از پروژه‌های خودروسازی جهان تحت تأثیر شیوع گسترده کروناویروس در جهان به تأخیر افتاده بود.

به نقل از وبسایت motor1، نُه سال پس از اینکه تسلا با خودروی مدل S خود برای اولین بار ثابت کرد که وسایل نقلیه الکتریکی می‌توانند شیک و لوکس باشند، مرسدس بنز نیز با خودروی EQS مدل ۲۰۲۲ وارد بازی خودرو‌های برقی لوکس می‌شود. EQS آینده نگر WLTP که قرار پاییز امسال برای اولین بار در بازار‌های ایالات متحده عرضه شود، حدود ۷۷۰ کیلومتر (۴۷۸ مایل) شعاع حرکتی را ارائه می‌دهد و همین امر آن را به برترین خودرو در بازار‌های امریکا بدل خواهد کرد، اما این موضوع تنها معیار برتری EQS نیست.

این خودروی برقی بزرگ علاوه بر شعاع حرکتی جالب توجه خود، با طراحی داخلی پیشرفته از نظر تکنولوژی، نمایی جسورانه نیز ارائه می‌دهد. این سدان کاملاً بزرگ قرار است به عنوان پرچمدار خودرو‌های الکتریکی این شرکت ایفای نقش کند و همچنین جهت دهنده‌ای جدید برای خانواده مرسدس EQ باشد. این خودرو همچنین اولین مورد از بکارگیری MBUX Hyperscreen به شمار می‌رود که در واقع یک داشبورد شیشه‌ای بزرگ شامل سه صفحه نمایش اطلاعات، از جمله یک صفحه تنظیمات، یک صفحه مرکز اطلاعات و سرگرمی مرکزی و همچنین یک صفحه نمایش لمسی کمکی در سمت مسافر است.

مرسدس EQS ۲۰۲۲ در دو تریم در دسترس است و هر دو مدل انرژی را از یک باتری لیتیوم یون ۱۰۸.۷ کیلووات ساعت دریافت می‌کنند. مدل پایه EQS 450+ خواهد بود که دارای یک موتور الکتریکی در محور عقب است و مجموعاً ۳۲۹ اسب بخار و ۴۰۶ پوند فوت (۲۴۵ کیلووات و ۵۵۰ نیوتن متر) قدرت دارد. EQS 580، 4MATIC همانطور که از نامش پیداست به لطف یک موتور الکتریکی جلو، تمام چرخ هایش را به حرکت در می‌آورد. کل خروجی سیستم این مدل ۵۱۶ اسب بخار و ۶۱۱ پوند فوت (۳۸۵ کیلووات و ۸۲۸ نیوتن متر) است که می‌تواند ظرف حداکثر ۴.۱ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

اما احتمالاً این شعاع حرکتی خانواده EQS است که بیش از همه علاقمندان به خودرو‌های برقی را به خود جلب می‌کند. مرسدس بنز می‌گوید که این خودرو قادر به طی مسافتی در حدود ۷۷۰ کیلومتر (یا ۴۷۸ مایل) است که در مقایسه با مدل S تسلا که حداکثر ۳۷۹ مایل شعاع حرکتی دارد، برتری قابل توجهی محسوب می‌شود. باتری بزرگ EQS به افزایش دامنه رانندگی بین توقف کمک می‌کند، اما بازده آیرودینامیکی بنز نیز تأثیر بسزایی دارد. با ضریب درگ ۰.۲۰، مرسدس EQS آیرودینامیکی‌ترین خودروی تولید شده این خودروسازی تاکنون است. وقتی نوبت به تأمین انرژی می‌رسد، EQS می‌تواند از طریق شارژ سریع ۱۱۰ کیلووات DC در مدت زمان ۳۵ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود، در حالی که یک جعبه دیواری خانگی ۲۴۰ ولت این کار را در بیش از ۱۱ ساعت انجام دهد.

مدل سازی ۲۰۲۲ مرسدس بنز EQS فاصله زیادی با سایر محصولات این شرکت دارد، انتخاب آگاهانه‌ای که محصولات EQ را به عنوان چیزی منحصر به فرد معرفی می‌کند. از آنجایی که این سدان بزرگ بر اساس معماری کاملاً الکتریکی و عاری از محدودیت‌های یک موتور سنتی نصب شده در جلو ساخته شده است، طراحان خط کاپوت را به سمت پایین و شیشه را به سمت جلو کشیده اند. در همین حال یک سقف قوس دار و لیفت بک با پنجره چهارم عقب که به نظر می‌رسد مستقیم از GLE کوپه الهام گرفته شده، چیزی را ایجاد می‌کند که مرسدس به آن «کمان واحد» می‌گوید؛ قوسی که از خط بدنه بالای چرخ جلو آغاز می‌شود و تا صندوق عقب کشیده می‌شود.

در جلو، یک پنل براق و مشکی که یک نشان بزرگ مرسدس را در خود جای داده، وجود دارد که سطح زیرین آن با ستاره‌های کوچک سه پر تزئین شده است. چراغ‌های اصلی جلو توسط سه لامپ کوچک LED ایجاد شده است که نمونه آن را در سایر خودرو‌های خانواده S مرسدس دیده ایم. همچنین یک نوار LED تمام عرض لبه جلوی کاپوت را فرا گرفته و چراغ‌های جلو را به هم متصل می‌کند. چراغ‌های عقب نیز با طراحی مارپیچی که مرسدس می‌گوید از سیم پیچ‌های قابل مشاهده یک لامپ عتیقه الهام گرفته شده است، جزئیات شگفت آور و لذت بخش خاص خود را دارند.

صحبت از این است که داشبورد فناورانه و پیشرفته، احتمالاً قوی‌ترین ویژگی EQS در نظر مصرف کنندگان خواهد بود. عنوان اصلی این فناوری MBUX Hyperscreen است؛ صفحه شیشه‌ای منحنی به عرض ۵۶ اینچ که دارای سه نمایشگر OLED مجزا است. مستقیماً در جلوی راننده یک نمایشگر تنظیمات دیجیتال ۱۲.۳ اینچی قرار دارد، در حالی که یک صفحه نمایش لمسی ۱۷.۷ اینچی مرکزی بیشتر وظایف سرگرمی را بر عهده دارد. مسافر همچنین یک صفحه نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی مخصوص خود را دارد که توسط یک دوربین می‌تواند به میزان تمرکز و دقت راننده پی ببرد و در صورت لزوم یا حواس پرتی وی، اقدامات امیمنی لازم را اتخاذ کند و از بروز حادثه جلوگیری کند. وقتی راننده بدون هیچ مشکلی در حال رانندگی باشد، مسافر می‌تواند از این صفحه لمسی ثانویه برای فعال کردن امکاناتی همچون ماساژ، گرمایش و تهویه راننده و سرنشین جلو، تنظیم دما، نور محیط و تنظیمات صدا استفاده کند. مسافر همچنین می‌تواند موسیقی خود را از طریق هدفون بلوتوث پخش کند و مسیر‌ها را برای راننده پیدا و پیشنهاد کند.

برای کسانی که نگران استفاده از چنین داشبورد پیچیده‌ای هستند، مرسدس بنز قابلیتی به نام «لایه صفر» تعریف کرده است که می‌تواند چنین نگرانی‌هایی را کاهش دهد. در این حالت، تمام تنظیمات صفحه در نمایشگر مرکزی ظاهر می‌شود که با کنترل صوتی ثابت تقویت می‌شود. در این قابلیت، هوش مصنوعی درباره تنظیمات و برنامه راننده اطلاعات بیشتری کسب می‌کند و سپس متناسب با آن، پیشنهاد‌های لازم را ارائه می‌دهد. لایه صفر درواقع به رانندگانی که علاقه کمتری به ویژگی‌های فناوری دارند، فقط اجازه ورود به داخل خودرو و شروع سفر را می‌دهد، در حالی که به طور همزمان به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد سیستم اطلاعات و سرگرمی EQS را مطابق با داده‌های خود تنظیم کند. مدل EQS 450 نیز دارای نمایشگر‌های نمایشگر ۱۲.۸ اینچی عمودی و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای تنظیمات مورد نیاز راننده است.

خودروی EQS هنوز یک مزیت آشکار دیگر نیز دارد و آن فضای داخلی باورنکردنی است. مرسدس هنوز اندازه گیری‌های رسمی از فضای داخلی این خودرو را منتشر نکرده است، اما اگر فضای داخلی این خودرو لوکس برقی بزرگتر از کلاس S باشد، تعجب نخواهیم کرد. عجیب است که علی رغم عدم وجود موتور یا گیربکسدر این خودرو، داشبورد آن نسبتاً بزرگ است و به ردیف جلو جلوه‌ای دلنشین می‌دهد. کنسول مرکزی که به سبک پل طراحی شده، دارای فضای ذخیره سازی در داخل و زیر است. در مدل‌های مجهز به هایپراسکرین، تزئینات داخلی چوبی با پوشش چرم زیبا، پلاستیک نرم و مواد جیر میکرو الیافی، جلوه‌ای نادر در پوشش نگهدارنده کنسول ایجاد می‌کند. یکی از نکات قابل توجه در طراحی این خودرو، برش‌های صفحه هایپراسکرین است که به آن اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه با نمایشگر سرنشینان صندلی جلو، ترکیب شود.

در مورد صندلی عقب، هیچ کنسول مرکزی ثابت به سبک میباخ وجود ندارد، اما EQS به صورت آپشن بسیاری از ویژگی‌های لوکس نمونه مذکور را حفظ می‌کند. بازوی صندلی نیمکت به یک دستگاه MBUX قابل جابجایی مجهز شده که به عنوان کنترل از راه دور برای صفحه نمایش‌های دوقلوی ۱۲.۳ اینچی استاندارد نصب شده بر روی صندلی‌های جلو، عمل می‌کند. این سیستم همچنین شامل امکاناتی همچون گرم شدن سریع و ماساژ برای صندلی‌های عقب است. ما هنوز منتظر انتشار مشخصات نهایی در خصوص صندوق عقت این خودرو هستیم، اما به نظر می‌رسد فضای بار در این قسمت، بزرگتر از هر خودروی لوکس برقی دیگری است.

مانند کلاس S جدید، EQS تأکید زیادی بر فناوری و راحتی راننده دارد. برای اولین بار سیستم، MBUX افزوده شده واقعیت‌های پیمایشی استاندارد این خودرو را ارائه می‌دهد. این سیستم جهت راهنمایی راننده، فیلم پیمایش از جاده پیش رو را در صفحه نمایش مرکزی قرار می‌دهد. مانند کلاس S، این سدان برقی همچنین دارای یک صفحه نمایش AR-up اختیاری است که می‌تواند اعلانات ناوبری بر روی شیشه جلو اتومبیل و به قسمت دید راننده منتقل کند. همچنین مجموعه کاملی از فناوری‌های کمک راننده مرسدس بنز، شامل کروز کنترل تطبیقی Distronic، دستیار فرمان با قابلیت تغییر مسیر خودکار، ترمز اضطراری اتوماتیک برای برخورد به جلو و عقب، در EQS تعبیه شده است.

مجموعه کامل مرسدس بنز از فناوری کمک فعال راننده استاندارد در EQS، شامل کروز کنترل تطبیقی Distronic، کمک فرمان با تغییر مسیر خودکار، ترمز اضطراری اتوماتیک برای برخورد به جلو و عقب و است. این بدان معنی است که اگر می‌خواهید قبل از دیدن جاده بپیچید، EQS از طرف شما مداخله می‌کند تا از تصادف جلوگیری کند. در صورت تصادف، فناوری Pre-Safe Impulse Side EQS خودرو را در حدود ۲.۸ اینچ بالا می‌برد تا اطمینان حاصل شود که نیرو‌های ضربه به جای کابین مسافر، در شاسی ماشین پخش شود.

این سدان بزرگ می‌تواند استرس یک سفر طولانی جاده‌ای را با عملکرد Power Nap هنگام شارژ خودرو کاهش دهد. در صورت فعال شدن، Power Nap صندلی‌های جلو را جمع کرده، پنجره و سایه‌های سانروف پانوراما را می‌بندد و صدا‌های آرامش بخشی را برای فارغ شدن از استرس‌های بیرون پخش می‌کند. پس از مدت زمان تعیین شده، Power Nap با فعال سازی دوباره نور محیط و برگرداندن صندلی‌ها به حالت ایستاده، مسافران را به آرامی برای رانندگی اماده می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های عجیب و غریب دیگر، با توجه به دنیای مدرنی که در آن زندگی می‌کنیم، یک فیلتر HEPA اختیاری و سنسور کیفیت هوا برای تنظیم ورود هوای خارجی و کابین است. عملکرد کنترل کننده انرژی صفحه نمایش مرکزی به راننده امکان می‌دهد تا وضعیت سیستم، از جمله تفاوت کیفیت هوای خارج و داخل کابین را کنترل کند. این فیلتر همانطور که توسط موسسه تحقیقاتی OFI آلمان تأیید شده است، می‌تواند ویروس‌ها و باکتری‌ها را نیز مهار کند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، فروش EQS از پاییز امسال و در بازار ایالات متحده آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود که قیمت اولیه آن حدود ۱۱۰۰۰۰ دلار برای EQS 450+ و ۱۲۰۰۰۰ دلار برای EQS 580 باشد، درحالی که مجهزترین مدل چیزی حدود ۱۵۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. با این قیمت، مرسدس EQS با پرچمداران همچون Lucid Air Grand Touring (قیمتی معادل ۱۳۱۵۰۰ دلار)، تسلا مدل S Plaid (با قیمتی معادل ۱۲۰ هزار دلار) و چندین نمونه از پورشه تایکان مبارزه خواهد کرد. با این حال این قیمت بالا در برابر این نمونه ها، چندان هم نمی‌تواند یک مزیت باشد. اینکه آیا ارزش این را دارد که چنین هزینه برای این خودروی برقی بنز، در برابر گزینه‌های دیگری که به آن‌ها اشاره شد کنیم یا خیر، به انتظارات ما از یک خودروی برقی بستگی دارد.

 

منبع: فرارو
خودرو الکتریکیمرسدس بنز