به گزارش آردی نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مسابقه ایده بازار دریایی با محوریت سواحل مکران که با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی در استان هرمزگان برگزار شد؛ 3 ایده برتر، شامل ماسک صورت ژلاتین دریایی ، ید دریایی و ایده استفاده از متابولیت های ثانویه خیار دریایی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند. برگزیده ایده دوم این ایده بازار در خصوص تولید نمک خوراکی از جلبکهای دریایی بود که علاوه برداشتن ید، مضرات نمک طعام (Nacl) را هم ندارد.
مریم کوکبی برگزیده طرح تولید نمک خوراکی با استفاده از جلبک های دریایی در خصوص معرفی ایده خود گفت: این ایده در حال حاضر در مرحله مطالعات اولیه است و قصد اجرای آن راداریم، مزایای آن ازلحاظ کمک به بهداشت و سلامت عمومی بسیار قابلتوجه است، همچنین این طرح در صورت موفقیت، نوعی نمک گیاهی با منشأ دریایی تولید میکند که علاوه بر ایجاد طعم شوری، بهطور طبیعی دارای مقادیر کافی ید و مواد معدنی و مقادیر کمتری سدیم است.
کوکبی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماریهای قلبی عروقی و فشارخون که یکی از دلایل آن مصرف زیاد نمکهای سدیم است و با در نظر گرفتن اینکه امروزه تمایل به استفاده از ترکیبات طبیعی افزایشیافته است، این محصول میتواند موردتوجه مصرفکنندگان و متخصصین تغذیه قرار گیرد.
وی در خصوص چالشها و مشکلات ایده اظهار کرد: مهمترین مشکلات به نظرم موانعی است که برای عملیاتی کردن ایدهها وجود دارد. از محدودیتهای مالی گرفته تا کمبود امکانات آزمایشگاهی و پیچیدگیهای اداری و قانونی. معمولاً خیلی از طرحها در همان ابتدا یا نیمهراه به یکی این دلایل متوقف میشوند و یا چون نمیتوانند در سطح خوبی اجرا شوند بلااستفاده میمانند.
کوکبی درباره نقش برگزاری چنین ایده و مسابقات ایده در جهت توسعه فناوری عنوان کرد: چنین جشنوارهها و مسابقات فرصت و انگیزه خوبی است تا محققین بهخصوص دانشجویان که کمتر با مراکز اجرایی در ارتباط هستند ایدههای خود را مطرح کنند.
وی در ادامه افزود: هرچند ممکن است برخی از این ایدهها فقط روی کاغذ باقی بمانند اما این امیدواری وجود دارد که افراد شرکتکننده بهخصوص کسانی که انتخاب میشوند به عملیاتی کردن طرح خود ترغیب شوند یا از این طریق با کانالهایی آشنا شوند که بتواند به آنها در این زمینه کمک کند.
دانشجوی دکتری زیستشناسی دریا با تاکید بر ترغیب دانشجویان و اساتید از مقاله محوری به سمت ایده، کارآفرینی و تحقیقات کاربردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از امتیازاتی که دانشگاهیان برای پذیرش، ارتقا و .. به آن استناد میکنند تعداد مقالات فرد است. یعنی اگر یک فرد 20 مقاله چاپ کرده باشد از کسی که 5 مقاله چاپ کرده امتیاز بهمراتب بالاتری دارد که همین مسئله باعث شده تا اغلب دانشجویان و اساتید وقت و انرژی خود را برای انتشار مقالات بیشتر صرف کنند.
وی ادامه داد: درحالیکه در کشورهای پیشرفته ملاک امتیازدهی، شاخصهایی است که تعداد ارجاعات به مقالات هر فرد را در نظر میگیرد. بهعنوانمثال، اگر فردی 5 مقاله چاپ کرده و 10 بار توسط سایر نویسندگان سایت شده باشد، امتیازش از کسی که 20 مقاله چاپ کرده ولی 3 بار سایت شده بیشتر است. نتیجه چنین سیستمی این است که محققین را از رویکرد کمی در تحقیقات به سمت کیفی شدن و کاربردی شدن سوق میدهد.
کوکبی عنوان کرد: یک راهکار دیگر هم ایجاد ارتباط هرچه نزدیکتر بین صنایع و تولیدکنندگان مطرح کشور با دانشگاهیان است. بهعنوانمثال اگر سایتی راهاندازی شود که در آن کارخانهها و شرکتهای مختلف داخلی، نیازهای تحقیقاتی خود را اعلام و اطلاعرسانی کنند، دانشجویان و محققین میتوانند رویکردهای تحقیقی خود را با توجه به زمینه کاری و علایق خود در جهت رفع نیاز آن شرکتها تنظیم کنند.
وی در پایان اضافه کرد: چنین سایتی باید یک پایگاه معتبر و جامع اطلاعرسانی باشد که لینک دسترسی آن در صفحه اصلی سایت تمام دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی قرار گیرد.