ماراتون برنامه نویسی موبایل از سال ۹۰ و با هدف شناسایی تیم های برنامه نویسی، شناسایی ایده های بکر و خلاقانه و ورود این تیم ها به بازار کار، در حال برگزاری است.
در این ماراتن، تیم های برنامه نویسی در قالب برنامه نویس، گرافیست و ایده پرداز، ۴۸ ساعت فرصت دارند تا یک برنامه کاربردی موبایل را طراحی و پیاده سازی کرده و طرح اولیه پروژه مدنظر خود را ارائه دهند.
تیم های برنامه نویسی باید نسخه اولیه یک اپلیکیشن را در حوزه های مشخص شده توسط کمیته ارتباط با صنعت مسابقه، به تیم داوری تحویل دهند. در کل این مدت تیم ها در محل برگزاری رویداد قرنطینه هستند و تیم های داوری و مشاور به صورت کامل بر نحوه عملکرد تیم ها نظارت دارند. در انتها تیم های برتر با نظر داوران به مرحله نهایی راه پیدا میکنند و فرصت دارند تا مجددا برنامه خود را برای داوران ارائه دهند.
ثبت نام در این مسابقات که به صورت رایگان انجام می شود تا ۲۰ شهریورماه امسال ادامه دارد و گروه ها در قالب تیم های ۲ تا ۴ نفره به رقابت می پردازند.
اهداف بنیادی این مسابقات به شرح ذیل میباشد:
۱- ایجاد فرصت لذت بردن در فرایندی که ترکیبی جذاب از آموزش و تجاری سازی و خلاقیت است.
۲- آموزش رفتارهای صحیح اجتماعی- اقتصادی در حوزه کسب وکارهای نو
۳- لذت حل مساله به شیوه های گوناگون در فرآیندی خلاقانه
۴- پرورش ایده های خلاقانه در حوزه برنامه نویسی موبایل
۵- توجه به رغبتها و علایق متفاوت دانشجویان
۶- شناسایی توانمندی ها و هدایت استعدادهای در حوزه برنامه نویسی
اهداف توسعه های این مسابقات شامل موارد ذیل می باشد:
۱- گسترش وترویج خدمات ارزش افزوده موبایل با رویکرد برنامه های کاربردی و بازی در حوزه تلفن همراه
۲- تقویت وجدان کار ،انضباط اجتماعی و کارآفرینی
۳- حمایت از تولید ملی بعنوان یک فعالیت فرهنگی در برابر نمونه های خارجی وگسترش فرهنگ مصرف ایرانی
۴- ایجاد مسابقات سرگرمیهای علمی آموزشی در کشور با رویکرد ایجاد کسب و کارهای کوچک
۵- ایجاد خودباوری واعتماد به نفس در دانشجویان
۶- تقویت هویت ملی و فرهنگی با تاکید بر تواناییهای علمی داخلی
تمامی اهداف بنیادی و توسعه ای فوق در راستای زنجیره تبدیل علم به ثروت دیده شده و در این زنجیره تمام تلاش برگزار کنندگان این است که برای دانش آموزان و دانشجویان بعد از شناسایی توانمندیهایشان فضایی پر از مهارت آموزی و پرورش خلاقیت ایجاد کنیم.
البته این زنجیره برای دانش آموزان به نسبت دانشجویان متفاوت بوده و یقیناً میبایست زمینه های نوآوری در دومی پررنگتر باشد.