چگونه استارت آپ خود را بین المللی کنیم؟

چند سال است که واژۀ استارت آپ بر سر زبان ها افتاده و به ویژه قشر جوان راهی جدید جهت کارآفرینی و عملیاتی کردن ایده های خود یافته اند.

به گزارش اکسپورتنا، اینترنت قدرت رشد سریع را برای بسیاری از کسب و کارها فراهم کرده و هم اکنون هر شخصی از هر گوشۀ دنیا به واسطۀ قدرت اینترنت میتواند طرح و ایدۀ خود را در معرض دید سرمایه گذاران و شرکت هایی که به دنبال طرح ها و ایده های جدید برای سرمایه گذاری هستند قرار دهد و از این طریق علاوه بر کشور خود، ایده یا استارت آپ خود را جهانی کند. در این مقال به بررسی روش های صادرات و جهانی استارت آپ های ایرانی خواهیم پرداخت.

آیا همۀ استارت آپ ها میتوانند جهانی شوند؟

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که استارت آپ مربوطه در چه زمینه ای در حال فعالیت است. بسیاری از استارت آپ ها نوع فعالیتشان به گونه ای است که فقط در فضای فرهنگی ایران و یا در قالب قوانینی که در ایران جاری است میتوانند فعالیت کنند و ممکن است برای ورود به کشورهای دیگر نیاز به تغییراتی اساسی در نظام فعالیت خود داشته باشند. اما از طرف دیگر استارت آپ هایی هستند که به راحتی علاوه بر بازار ایران، میتوانند بدون ایجاد تغییرات زیاد، در بازار جهانی هم به فعالیت بپردازند. اما چگونه میتوان یک استارت آپ را جهانی کرد؟

وب سایت انگلیسی

اولین موردی که یک استارت آپ برای بین المللی شدن نیاز دارد، داشتن یک وبسایت به زبان انگلیسی است. حال اگر این استارت آپ قصد ورود به بازار کشوری را داشته باشد که زبان رسمی آن کشور، زبانی غیر از انگلیسی است، باید نسخۀ مربوط به آن زبان هم در وبسایت مربوطه وجود داشته باشد.

حضور پر رنگ در رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک و توییتر نقش بسیار مهمی در دیده شدن یک استارت آپ دارند و داشتن صفحه در این رسانه های اجتماعی بسیار مهم میباشد. همچنین به طور خاص لینکدین و فیسبوک تعدادی زیادی صفحه و گروه مربوط به استارت آپ ها دارند که در آن گروه ها امکان شبکه سازی در اکوسیستم استارت آپی بین المللی وجود دارد.

رویدادهای آنلاین و حضوری

هر ساله تعداد زیادی رویداد آنلاین و حضوری در زمینه های شبکه سازی، معرفی و آموزش های مختلف برای استارت آپ ها در سراسر جهان برگزار میشوند که بسیاری از آنها رایگان و بعضی از آنها مستلزم پرداخت هزینه هستند. حضور در این رویدادها میتواند کمک شایانی به بین المللی شدن یک استارت آپ کند زیرا سخنرانان این رویدادها منتورها، مربی ها و افراد باتجربه در اکوسیستم استارت آپی بین المللی هستند. اطلاع رسانی این رویدادها از طریق رسانه های خبری، پورتال ها و دایرکتوری های استارت آپی بین المللی صورت میگیرد بنابراین ثبت نام در خبرنامه های ایمیلی و واتس اپی این رسانه ها بسیار مهم است.

پلتفرم های شبکه سازی

تعداد زیادی وبسایت شبکه سازی استارت آپی در سراسر دنیا وجود دارند که بعضی از آنها بین المللی بوده و بعضی دیگر مربوط به منطقۀ جغرافیایی خاص میباشند. در این بسترهای اینترنتی، بازیگران اصلی اکوسیستم های استارت آپی یعنی استارت آپ ها، سرمایه گذاران خطرپذیر، سرمایه گذاران فرشته، شتاب دهنده ها، منتورها، مربی ها و سایر افراد فعال در این اکوسیستم حضور دارند و میتوان گفت مهم ترین ابزار جهت معرفی یک وبسایت به بازارهای بین المللی همین بسترهای شبکه سازی میباشند.

دایرکتوری ها

تعداد زیادی دایرکتوری مربوط به استارت آپ ها در جهان وجود دارند که در آنها استارت آپ ها به معرفی خود پرداخته و اطلاعات تماس خود را ارایه میدهند. این دایرکتوری ها نقش مهمی در معرفی استارت آپ شما برای در معرض دید قرار گرفتن دارند و از این طریق سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری در استارت آپ های مرتبط با زمینۀ فعالیت خود هستند، میتوانند شما را پیدا کرده و ارتباط بگیرند.

رسانه های خبری

رسانه های خبری زیادی وجود دارند که اخبار مربوط به استارت آپ ها را در سراسر جهان پوشش میدهند. این رسانه های خبری معمولا دایرکتوری هم دارند و با برگزارکنندگان رویدادها هم همکاری میکنند. به همین خاطر حتما در خبرنامه های اینگونه وبسایت ها ثبت نام کنید تا علاوه بر به روز ماندن در مورد اخبار استارت آپ ها، از سایر رویدادها و اطلاعات مهم دیگری که توسط این رسانه های خبری اطلاع رسانی میشوند نیز باخبر بمانید.

توانایی ارایۀ قوی استارت آپ به زبان انگلیسی در جلسات معرفی به سرمایه گذاران:

این مهارت بسیار مهم است و برای یادگیری این مهارت، باید شخصی مسلط به زبان انگلیسی در تیم استارت آپ وجود داشته باشد که بتواند ارایۀ استارت آپ را هم به صورت آنلاین و هم آفلاین به صورت کاملا حرفه ای انجام دهد.

برای حرفه ای شدن در امر ارایه میتوان از توصیه های منتورها و مربی ها استفاده کرد و همچنین متن های آموزشی زیادی در محیط اینترنت در این زمینه وجود دارد. همچنین در منابعی که قبلا معرفی شد، بسیاری از بنیانگذاران استارت آپ های بین المللی تجربیات خود را در این زمینه بیان کرده اند.

شتاب دهنده ها:

شتاب دهنده های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که به طور مرتب برنامه های شتاب دهی را برگزار میکنند و این برنامه ها را از طریق وبسایت هایشان اعلام میکنند. بنابراین میتوانید با دنبال کردن این شتاب دهنده ها و عضویت در وبسایت آنها از این فرصت ها آگاه شوید.

وبسایت های معرفی استارت آپ ها:

وبسایت های متعددی وجود دارند که استارت آپ ها میتوانند خود را در آنها معرفی کنند و از این طریق به تعداد زیادی از مخاطبان این وبسایت ها معرفی میشوند. بسیاری از این وبسایت ها سیستم امتیازدهی دارند و در صورتی که امتیاز خوبی از مخاطبان دریافت کنید، افزایش ناگهانی بازدید از سایت و طبیعتا افزایش فروش خدمات و محصولات را تجربه خواهید کرد

نکتۀ پایانی:

تعداد بسیار زیادی وبسایت در اکوسیستم استارت آپی جهان وجود دارند که مربوط به فعالان و بازیگران این عرصه هستند. بعضی از این وبسایت ها ممکن است در دسته بندی بالا نگنجند و یا چند مورد از موارد بالا را در بر داشته باشند اما نکتۀ مهم این است که در صورتی که تمایل به جهانی شدن دارید، باید در تمام این پلتفرم ها حضور داشته باشید تا علاوه بر شبکه سازی، تجربیات و اطلاعات خود را در زمینۀ حضور در بازارهای بین المللی و الزامات آن بالا ببرید.

نویسنده: سعید معتمد

استارت آپ