اگرچه اوبر هنوز با طبعات ناخوشایند تصادف مرگبار یکی از اتوموبیل های خودرانش در آریزونا دست به گریبان است، اما برنامه بزرگ این کمپانی برای راه اندازی شبکه تاکسی های پرنده با سرعت در حال پیشرفت است. در همین راستا نیز قرار است به زودی با سرمایه گذاری ۲۳ میلیون دلاری یک مرکز تحقیق و توسعه جدید در شهر پاریس افتتاح شود.
طبق برنامه در حدود سال ۲۰۲۰ در همین مقر نخستین سرویس تاکسی های پرنده اوبر در خارج از خاک آمریکا با نام «Uber Elevate» آغاز به کار خواهد کرد. بدین ترتیب پاریس در کنار دالاس و لوس آنجلس نخستین شهرهایی خواهند بود که پرنده های برقی اوبر در آنها رفت و آمد خواهند کرد.
وقتی مرکز اوبر در پاییز امسال افتتاح شود تنها قرار نیست که روی راه اندازی سرویس تاکسی های پرنده کار کند. بلکه قرار است در آنجا روی فناوری های جدید هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تولید پرنده های الکتریکی هوشمند کار کنند. ضمن این که برای تحقق یک شبکه کارآمد از پهپادهای سرنشین دار می بایست که زیرساخت های لازم برای مدیریت و هدایت هوشمند ترافیک هوایی نیز پیش بینی شود.
بر کسی پوشیده نیست که اوبر در دستیابی به این هدف بلندپروازانه به هیچ وجه تنها نیست. رقبای بسیار قدرتمند و مصممی در نقاط مختلف دنیا در حال کار روی پروژه هایی مشابه هستند و برخی از آنها نیز به موفقیت های قابل توجهی دست یافته اند.
به عنوان نمونه کمپانی پهپاد ساز Ehang در چین همین حالا مشغول تست پهپادهای سرنشین دار خودران خود در نقاط مختلف این کشور است. گروهی از مدیران سابق گوگل نیز با تاسیس کمپانی Kitty Hawk در نیوزیلند طرح های مشابهی را پیش می برند.
نکته جالب اینجاست که اوبر قصد ندارد درآینده هدایت تاکسی های پرنده خود را به طور مطلق به هوش مصنوعی بسپارد، این در حالی است که سایر رقبا در مسیر مورد اشاره قدم برمی دارند. به بیان دیگر، هدف اوبر از توسعه هوش مصنوعی کمک رسانی هرچه بیشتر به خلبان های آینده پهپادهای مسافربر خواهد بود. به نحوی که کنترل بخش عمده پارامترها بر عهده رایانه باشد و خلبان تنها روی نگه داشتن هواپیما در مسیر درست متمرکز بماند.
بدین ترتیب برای این که فردی بتواند هدایت یکی از این پرنده ها را بر عهده بگیرد نیاز نخواهد داشت تا ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ ساعت آموزش و تمرین را پشت سر بگذارد.
/دیجایتو