صاعقه ها می‌توانند آلودگی را به دام بیاندازند و گازهای درون جو را از بین ببرند

به نقل از آلرت، برخی از ویژگی‌های صاعقه در جهت پاکسازی جو برای ما روشن است مانند تولید هیدروکسید و اکسید نیتریک که باعث از بین رفتن گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما این تحقیقات نشان می‌دهد که موارد بیشتری نیز وجود دارند.

به نظر می‌رسد هم صاعقه و هم بارهای الکتریکی ضعیف و نامرئی اطراف آن می‌تواند باعث تولید هیدوروکسیل(OH) و هیدروپراکسیل(HO۲) شود که اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند آلودگی را به دام بیاندازند و گازهایی مثل متان و مونوکسید کربن درون جو را از بین ببرند.

ویلیام برون(William Brune)، هواشناس از دانشگاه ایالتی پن(Penn) می‌گوید: ما ابتدا این نشانه‌های هیدروکسیل و هیدروپراکسیل را دیدیم و از خود پرسیدیم که تجهیزات ما چه مشکلی دارند؟ سپس آن‌ها را نویز در نظر گرفتیم و از داده‌ها حذف کردیم.

داده‌های جدید از آسمان و همچنین از زمین این حقیقت را نشان می‌دهد که صاعقه میزان زیادی اکسیدان تولید می‌کند.

چندین شبیه‌سازی نیز در آزمایشگاه صورت گرفت و به اثبات این موضوع که صاعقه‌ها و بارهای الکتریکی نامرئی در هوا هر دو رادیکال‌های هیدروکسیل و هیدروپراکسیل ایجاد می‌کنند کمک کرد. اگرچه در شبیه‌سازی‌ها میزان کمی اکسید نیتریک و اُزن دیده شد که معمولا توسط صاعقه‌ها تولید می‌شوند.

در حال حاضر هیدروکسیل و هیدروپراکسیلی که توسط صاعقه‌ها ساخته می‌شوند در مدل‌های جوی در نظر گرفته نمی‌شود و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

محققان می‌گویند، در این داده‌ها شک و شبهه‌های زیادی وجود دارد زیرا آن‌ها از بخش کوچکی از جهان و در مدت زمان محدودی جمع‌آوری شده‌اند اما آن‌ها تخمین می‌زنند که در حدود دو تا ۱۶ درصد اکسیداسیون جوی جهان ناشی از صاعقه‌ها باشد.

با گرم شدن زمین بر تعداد صاعقه‌ها و طوفان‌ها افزوده می‌شود که می‌تواند بر تعادل گازهای گلخانه‌ای اثر بگذارد.

اکنون با دانستن این اطلاعات باید سایر مناطق را نیز مورد بررسی قرار داد.

منبع:  ایسنا
مطالب مرتبط