ابداع حسگری لیزری برای شناسایی مین‌های دفن شده در زمین با دقت و سرعت بیشتر

پژوهشگران آمریکایی، یک حسگر مبتنی بر لیزر ابداع کرده‌اند که می‌تواند مین‌های دفن شده در زمین را با سرعت و دقت بیشتری شناسایی کند.

به گزارش ساینمگ، شناسایی مین‌های کاشته شده در زمین، همیشه یک فرآیند کند و چالش‌برانگیز بوده است. شناسایی مین‌ها با کمک یک وسیله نقلیه در حال حرکت، به روند کار سرعت می‌دهد اما به دقت بالایی نیاز دارد.

پژوهشگران “دانشگاه می سی‌ سی پی” (Ole Miss) آمریکا، یک حسگر مبتنی بر لیزر ابداع کرده‌اند که می‌تواند اشیای دفن شده در زمین را هنگامی که ردیاب در حرکت است، شناسایی کند. این ابزار جدید، بهبود قابل توجهی برای فناوری‌های کنونی به شمار می‌رود که نمی‌توانند دقت کافی را برای این کار داشته باشند.

“ارتعاش‌ سنج لیزر داپلر”(LDV) می‌تواند ابزار امیدوارکننده‌ای برای شناسایی مین‌ها و دیگر اشیای دفن شده در زمین باشند اما حساسیت آنها نسبت به ارتعاشات زمین به این معناست که باید با کمک یک پلتفرم ویژه و ثابت کنترل شوند. این ابزار موسوم به “LAMBDIS” می‌تواند قابلیت شناسایی مین‌ها را فراهم کند و حساسیت آن نسبت به حرکت آن قدر کم است که می‌توان آن را با یک وسیله نقلیه در حال حرکت نیز به کار برد.

دکتر “ویاچسلاو آرانچوک”(Vyacheslav Aranchuk)، سرپرست این پروژه گفت: مشکل وجود مین‌ها در زمین، به چالشی جدی تبدیل شده که موجب می‌شود نیاز به بررسی سریع و دقیق مناطق بزرگ را با کمک وسایل نقلیه در حال حرکت احساس کنیم. ابزاری که ما ابداع کرده‌ایم می‌تواند با استفاده از پرتوهای لیزری و ترکیب سیگنال‌های آنها برای شناسایی مین‌ها، بر این چالش غلبه کند. LAMBDIS، امکان بررسی زمین‌هایی که حساسیت بالایی دارند را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، حساسیت پایین ابزار و حسگر نسبت به حرکت، استفاده از آن را در یک وسیله نقلیه در حال حرکت، امکانپذیر می‌سازد.

پژوهشگران برای شناسایی اشیای دفن شده در زمین، معمولا ارتعاش‌ سنج لیزر داپلر را با یک منبع صوتی مانند اسپیکر و یا یک منبع لرزشی مانند لرزاننده مکانیکی ادغام می‌کنند. صدا یا امواج ارتعاشی موجب لرزش زمین می‌شوند. ارتعاش‌ سنج لیزر داپلر می‌تواند تفاوت‌های الگوی لرزش را در محلی که اجسام دفن شده وجود دارند، تشخیص دهد.

پژوهشگران در ابزار خود، از پرتوهای لیزری استفاده کردند که به بررسی مناطق مورد نظر کمک می‌کنند. در این ابزار، عناصر مبتنی بر نور از جمله لنزهای گیرنده و تداخل‌سنج، برای ادغام نور منعکس شده از نقاط گوناگون روی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آرانچوک افزود: ابزار ما برخلاف ارتعاش‌ سنج لیزر داپلر، از تداخل نور منعکس شده از نقاط گوناگون اجسام استفاده می‌کند. این ابزار، حساسیت بسیار کمی نسبت به حرکت حسگر خود دارد اما حساسیت آن نسبت به لرزش میان نقاط گوناگون اجسام بسیار بالاست.

پژوهشگران، LAMBDIS را در شرایط گوناگون آزمایش کردند و این ابزار توانست در حالی که روی یک وسیله نقلیه قرار گرفته بود، اشیای دفن شده را در عمق 7.5 تا 20 متری زمین شناسایی کند. LAMBDIS در این آزمایش‌ها نشان داد که می‌تواند در شرایط جهان واقعی، عملکرد دقیقی داشته باشد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط