تولید سیم‌های ارتودنسی با سیم‌های حافظه‌دار در کشور

علی حیدری‌نیا، کارشناس تولید این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت در قالب یک هسته پژوهشی در آزمایشگاه دگرگونی فازی پیشرفته (APTL) در دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران شکل گرفت.

وی زمینه تحقیقاتی این شرکت را مربوط به سال ۸۴ با اجرای طرح‌های پژوهشی در مورد آلیاژ هوشمند نایتینول با ترکیب ۵۰-۵۰ درصد اتمی نیکل و تیتانیوم دانست و اظهار کرد: حاصل این پژوهش‌ها تعداد زیادی پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری و مقالات داخلی و خارجی در مجله‌های معتبر است.

حیدری‌نیا یکی از حوزه‌های کاری این شرکت را تولید سیم‌های ارتودنسی و گاید وایرهای آنژیوپلاستی عنوان کرد و یادآور شد: در سال ۸۸ طرح تولید سیم ارتودنسی با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اجرا شد و نتایج آن بسیار موفقیت‌آمیز است.

این محقق با بیان اینکه تاکنون سیم ارتودنسی در کشور تولید نمی‌شد، خاطر نشان کرد: این محصول دندانپزشکی از کشورهایی چون چین، کره و آلمان وارد می‌شوند.

وی با اشاره به جزئیات این محصول، توضیح داد: سیم ارتودنسی تولیدشده در این شرکت از جنس آلیاژ خاص نیکل-تیتانیوم (نایتینول) و دارای خواص حافظه‌داری است، به گونه‌ای که اگر این سیم تحت تنش قرار گیرد، به شکل اولیه خود باز می‌گردد.

این کارشناس تولید تاکید کرد: برای این سیم‌ها تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دریافت کردیم. /ایسنا

مطالب مرتبط