حذف آلاینده‌های آبی با نورخورشید ممکن شد

پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند تبریز با توسعه روشی نوین به دانش فنی جدیدی برای حذف آلاینده‌های آبی دست پیدا کردند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، «توسعه دانش فنی نانو فتوکاتالیست‌های محیط زیست» عنوان گرنت پژوهشی است که این پژوهشگران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری روی آن کار کردند و به این موفقیت دست پیدا کردند.

محمد حقیقی، مجری این طرح پژوهشی با بیان اینکه مراحل پایانی ثبت اختراع بین‌المللی این طرح در حال انجام است، گفت: با این اقدام این فناوری متعلق به ایران است. روش‌های بسیاری برای تصفیه آب وجود دارد، اما در این طرح از نورخورشید برای تصفیه استفاده می‌شود که منبعی رایگان و در دسترس است. برای رسیدن به این هدف نانو کاتالیست‌هایی توسعه دادیم که عمل تصفیه را با جذب نور انجام دهند.

بر اساس اعلام معاونت علمی، وی ادامه داد: تمرکز ما در این روش روی حذف آلاینده‌های دارویی و رنگی بود. زیرا این صنایع حجم پساب زیادی را  تولید می‌کنند. البته روش‌های بیولوژیکی مرسوم دیگری برای حذف آلاینده‌ها وجود دارد، اما برخی آلاینده‌ها در مقابل آنها مقاوم هستند که با روشی که ما توسعه داده‌ایم، آلاینده‌های مقاوم نیز حذف می‌شوند. تا کنون ۱۵ نانوکاتالیست در این زمینه توسعه یافته است و ثبت پنج پتنت مرتبط نیز انجام شده است.

مطالب مرتبط