ساخت آجر دوست‌دار محیط زیست از ضایعات ساختمانی

یک استارتاپ اسکاتلندی با استفاده از ضایعات ساختمانی موفق به ساخت آجرهای سازگار با محیط زیست شده است که تنها یک دهم آجرهای رایج، آلایندگی دارد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از آی ای، آجرها نقش مهمی در زندگی ما دارند، زیرا هزاران سال است که در بیشتر اماکن ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته اند. علاوه بر این، آجرهای خشتی از زمانی که برای اولین بار معرفی شده‌اند، تغییر نکرده‌اند.

متأسفانه این آجرها دوست دار محیط زیست نیستند. آنها از مواد خام و محدود استفاده می‌کنند و در ساخت آنها انتشار کربن رخ می‌دهد.

اکنون تیمی از مهندسان در اسکاتلند در قالب یک استارتاپ موسوم به “کنوتک”(Kenoteq) موفق به ساخت آجرهای دوست دار محیط زیست به نام “K-Briq” شده‌اند.

“گابریلا مدرو” مهندس عمران و استاد مهندسی ژئوتکنیک و مهندسی ژئوشیمی در دانشگاه “هریوت وات” اسکاتلند تصمیم گرفت با کمک همکارش “سم چاپمن” استارتاپ “کنوتک” را در سال ۲۰۰۹ تاسیس کند.

اکنون آنها موفق به ساخت آجر “K-Briq” شده‌اند که ۹۰ درصد از ضایعات ساختمانی ساخته شده است و به دلیل اینکه برخلاف آجرهای معمولی نیازی به کوره برای پختن آن نیست، نسبت به آجرهای معمولی تنها یک دهم آلایندگی و انتشار کربن دارند.

امید محققان این است که صنعت ساخت و ساز، پایدارتر شود و آسیب به محیط زیست کاهش قابل توجهی پیدا کند و آنها برای این کار از پایه، یعنی آجرها شروع کرده‌اند.

اگرچه آجرهای معمولی رایج از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، اما به خاک رس زیادی احتیاج دارند که جزء اصلی آنها است. در حالی که این خاک موجب حاصل‌خیزی زمین و رشد گیاهان می‌شود و استفاده بیش از حد از آن به محیط زیست آسیب می‌زند.

در تولید آجرهای رایج، مواد باید در دمای بالا در کوره پخته شوند. این کوره‌ها معمولاً با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند که به تغییرات آب و هوایی نیز کمک می‌کنند.

با این حساب، “مدرو” و “چاپمن” آجرهای “K-Briq” را ابداع کردند که برای ساختن آن از ضایعات ساختمانی استفاده می‌شود که شامل شن، سنگ ریزه، ماسه، خرده آجر و گچ است که خرد شده و با آب مخلوط می‌شود. سپس در قالب‌های خاص فشرده می‌شوند و با رنگ آمیزی توسط رنگدانه‌های بازیافت شده به رنگ‌های دلخواه در می‌آیند.

به گفته “مدرو” این آجرهای جدید دوام بیشتری از آجرهای رایج کنونی و طول عمر بیشتری دارند و همچنین نسبت به آجرهای معمولی عایق بهتری هستند.

در حال حاضر شرکت “کنوتک” می‌تواند تا سه میلیون آجر در سال تولید کند و امیدوار است که این رقم در سال‌های آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد. /ایسنا

مطالب مرتبط