سطل‌های زباله آنتی‌باکتریال نانویی به بازار عرضه شد

یکی از شرکت‌های فناور صنعتی سطل زباله‌های آنتی‌باکتریال را به بازار عرضه کرده که به دلیل استفاده از نانومواد آنتی‌باکتریال علاوه بر جلوگیری از رشد عوامل بیماری‌زا، قابل استفاده در محیط اتاق است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، سطل زباله به دلیل ماهیت کارکردی خود، از جمله فضاهای آلوده در اماکن عمومی و فضای داخل منزل است، به طوری که می‌توان سطل‌های زباله را از جمله کانون‌های تشکیل عوامل بیماری زا دانست و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها در داخل سطل زباله یکی از نکات مهمی است که در طراحی و ساخت این محصولات به آن توجه می‌شود.

استفاده از خواص آنتی‌باکتریال نانومواد کمک زیادی به تولیدکنندگان این محصول می‌کند و در این راستا، یکی از شرکت‌های صنعتی، سطل‌های زباله نانو با خواص آنتی‌باکتریال را تولید و به بازار عرضه کرده که دارای خواص آنتی‌باکتریال و قابل استفاده در قسمت‌های مختلف خانه از جمله اتاق کودک، حمام، آشپزخانه و محیط‌های اداری است.

این محصول که مطابق با استاندارد ملی شماره INSO ۲۱۱۴۵ و با مواد اولیه FOOD GRADE و BPA FREE تولید شده دارای خواص ضدمیکروبی بسیار قوی است. کم جا بودن، کیفیت بالا، طراحی نوآورانه و قیمت پایین نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی از جمله مزایای این محصول است.

در تولید این سطل‌های زباله از نانوذرات اکسید روی (ZnO) استفاده شده است. خاصیت آنتی باکتریال که با استفاده از نانوذرات اکسیدروی در ساخت سطل آنتی باکتریال ایجاد شده، مانع از تجمع و رشد باکتری و قارچ می‌شود. اثر ضد باکتریایی اکسید روی به صورت چشمگیری در بعد نانومتری افزایش می‌یابد، به ‌طوری‌که قادر به از بین بردن انواع مختلفی از باکتری‌ها است.

فعالیت ضد باکتریایی، شاخصی از میزان توانایی محصول در از بین بردن باکتری‌های در تماس با آن است؛ که از مقایسه لگاریتمی تعداد باکتری‌های موجود بر روی نمونه شاهد و نمونه محصول بعد از ۲۴ ساعت تماس با باکتری بدست می‌آید. طبق استاندارد، هنگامی که فعالیت ضدباکتریایی محصول بین دو تا سه باشد، اثرگذاری معنی‌دار است؛ اگر فعالیت ضدباکتریایی بیش از سه باشد اثرگذاری قوی دارد. میزان “فعالیت ضد باکتریایی” این محصول مطابق با استاندارد به شماره INSO ۱۰۹۰۰ مورد ارزیابی قرار گرفته و بیش از دو گزارش شده است.

مطالب مرتبط