آسترازنکا: آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که واکسن ما در تمام گروه های سنی مؤثر است

شرکت آسترازنکا روز دوشنبه ۲ فروردین اعلام کرد که آزمایش های بالینی اخیر در آمریکا نشان داده که واکسن کووید۱۹ آنها مصونیت زیادی در برابر این بیماری ایجاد کرده و مانع بستری شدن در بیمارستان، و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در تمام گروه‌های سنی می شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، این شرکت داروسازی گفت که کارشناسان هیچ‌گونه مورد نگرانی در رابطه با ایمنی مربوط به واکسن از جمله یک نوع لخته شدن نادر خون که در اروپا گزارش شده بود را شناسایی نکردند.

اگر چه استفاده از واکسن آسترازنکا در بیش از ۵۰ کشور تایید شده، ولی هنوز آمریکا به آن چراغ سبز نشان نداده است. این شرکت برای جلب اعتماد عمومی،‌ همزمان با مشکلات گسترده پیرامون این واکسن،  تلاش های زیادی کرده است. در دو هفته اخیر چند کشور عمدتا اروپایی به خاطر گزارش‌ها از لختگی خون بعد از زدن واکسن، تزریق این نوع واکسن را تعلیق کردند.

مطالعه اخیر آسترازنکا در آمریکا بر روی ۳۰ هزار داوطلب بود که دو سوم از آنها واکسن واقعی و یک سوم از آنها واکسن‌نما دریافت کردند.

آسترازنکا در بیانیه‌ای گفت واکسن کووید۱۹ آنها در جلوگیری از بیماری با علایم ۷۹ درصد مؤثر است، در حالیکه ۱۰۰ درصد از نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می کند – ولی هنوز داده‌های کامل را منتشر نکرده است.

پژوهشگران می گویند که این واکسن در تمام گروه سنی، از جمله افراد سالمند، مؤثر بوده است – چیزی که کارشناسان می خواستند اطلاعات و داده‌های بیشتری از آن داشته باشند.

در این مطالعه دو دز واکسن آسترازنکا با فاصله چهار هفته از یکدیگر به داوطلبان تزریق شد.

مطالب مرتبط