حیدری با اشاره به اینکه سنگ بنای سالن الکام استارز از دوره قبل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در سه سال پیش گذاشته شد، گفت: در طی سال ها تلاش شده تا الکام استارز هم رشد کیفی و محتوایی و هم رشد کمی داشته باشد.
او با اشاره به این که، غرفه های اقتصادی که به صاحبان ایده اختصاص داده شده تا با هزینه 250 هزار تومان امکان حضور در الکامپ را پیدا کنند گفت: غرفه های استاندارد را داریم که در دوره های گذشته نیز در اختیار استارتاپ ها قرار داده شد امسال با هزینه 750 هزار تومان وجود دارند و همینطور غرفه های 12 متری و بالاتر از 12 متر را طبق تعرفه های نمایشگاه پیش بینی کردیم.
مدیر اجرایی الکامپ در ادامه به پدیدهای قابل توجه در این دوره از الکام استارز اشاره کرد و اظهار داشت: میزان استقبال از غرفه های 12 متر و بالاتر از 12 متر چهار برابر غرفه های استاندارد است و این نشان می دهد ما با مدل های متنوع غرفه ها به درستی جریان تقاضای کسب و کارهای نوپا را پیش بینی کردیم.
برهمند هم یکی از ویژگی های این دوره را نحوه چیدمان غرفه ها دانست و افزود: علاوه بر تنوع غرفه ها امسال توزیع و پراکندگی استارتاپ ها نیز متفاوت است.
مسئول سالن الکام استارز با تاکید بر اینکه همگام با الکام استارز بازیگران زیست بوم استارتاپها نیز رشد کردهاند، افزود: سال های گذشته استارتاپ ها به یک کانتر و صندلی اکتفا می کردند ولی امسال در غرفه 12 متری به نمایشگاه می آیند.
حیدری با اشاره به اینکه تلاش میکنیم در برپاسازی این سالن از اکوسیستم استارتاپ ها بهره مند شویم، گفت: در تیم کمیته اجرایی الکام استارز در بخش های اطلاع رسانی و خبر رسانی، طراحی سایت و غیره هم از استارتاپها کمک گرفته شده است و از دیگران نیز دعوت به همکاری میکنیم.
او در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جانمایی و سالن الکام استارز، اعلام کرد: سالن 8 و 9 و 10 و 11 را به الکام استارز و مجموعههای اقماریاش اختصاص دادهایم پس بدون تردید به لحاظ متراژ بزرگتر هم خواهیم شد با این وجود هنوز برای اظهار نظر نهایی زود است چون هنوز مهلت ثبت نام الکام استارز تا 12 خرداد ماه ادامه دارد.
مسئول سالن الکام استارز با تاکید بر اینکه امسال هم الکام پیچ یا فرصت ارائه ها را در الکام استارز خواهیم داشت، افزود: علاوه بر ارائه های رقابتی در بخش ارائه های ویژه، استارتاپ هایی که کسب و کارشان به بلوغ رسیده اند می توانند طرح تجاری خود را برای سرمایه گذاران تخصصی مانند صندوق های سرمایه گذاری، بورس، سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی ارائه کنند. امسال تمام بازیگران این عرصه را به دور هم جمع کردیم تا این بخش با قدرت در نمایشگاه ظاهر شود.
اثنی عشری با بیان اینکه استارتاپ های خارجی به الکام استارز امسال می آیند، گفت: سازمان فناوری اطلاعات در حال مذاکره برای حضور شماری استارتاپ خارجی در این دوره از نمایشگاه الکامپ است.
وی افزود: در ابتدا قرار بود در سالنی مجزا جانمایی شوند ولی پیشنهاد ما این است که در سالن الکام استارز و در کنار زیست بوم استارتاپ ها قرار بگیرند تا تعاملات و مذاکرات تجاری هدفمندی شکل بگیرد و بتوانند از این فضا به صورت بهینه استفاده کنند.
الکام ترندز و الکام گیمز
برهمند در ادامه به دو بخش دیگر این سالن الکام ترندز و الکام گیمز اشاره کرد و افزود: در این دوره نمایشی از زندگی و شهر هوشمند را با همکاری بخش ترندز خواهیم داشت.
او با بیان اینکه الکام گیمز با چهره متفاوتی به الکامپ می آید، گفت: الکام گیمز در امتداد الکام استارز بر تولید بازی ایرانی و نمایش توان بومی در تولید محتوای سرگرمی متمرکز خواهد بود برخلاف دوره های قبل که رویدادی مختص به گیمرها بود.
حیدری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نحوه تعامل و ارتباط الکام گیمز با نهادهای متولی بازی های رایانه ای در کشور، گفت: الکامپ فرصتی برای حضور تمام فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است فارغ از اینکه در ذیل چه تشکل و انجمنی تعریف می شوند.
وی افزود: در خصوص الکام گیمز هم در تلاشیم با مسئولان بنیاد ملی بازیهای رایانه ای تعاملاتی را برقرار کنیم تا با همکاری آنها این رویداد را به نحوی شایسته برگزار کنیم.
رشد کمی و کیفی الکامپ
حیدری در خصوص اثرات حضور در نمایشگاه و رشد کمی و کیفی الکامپ، گفت: اینکه امسال در حال برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ هستیم، یکی از شواهد رشد و اثربخشی این نمایشگاه است.
اثنی عشری هم در این خصوص افزود: شرکت ها در الکامپ حضور داوطلبانه دارند و هیچ اجباری وجود ندارد و اینکه در هر شرایط اقتصادی شرکت ها علاقه مند به حضور در الکامپ هستند نشان دهنده اثربخشی این نمایشگاه در سطح کشور است.
برهمند نیز در پاسخ به این سوال به روند صعودی رشد و توسعه استارتاپ های شرکت کننده در الکام استارز اشاره کرد و افزود: الکام استارز چهار سال پیش در یک فضای 300 متری در گوشه ای از سالن 18 برگزار شد.
او با تاکید بر اینکه الکام استارز بزرگترین گردهمایی اکوسیستم استارتاپ هاست، افزود: سال گذشته 53 ارائه ویژه داشتیم که فارغ از اینکه به سرمایه گذاری رسیدند یا خیر، به 14 قرار بعد از نمایشگاه منجر شد.
برهمند گفت: از میان 130 استارتاپ که در بخش رقابتی ارائه ها شرکت کرده بودند، امسال 64 استارتاپ درخواست غرفه بالای 12 متر دارند که این نشان دهنده رشد و بلوغ کسب و کارشان است.
حضور در سبیت 2018 آلمان
اثنی عشری با اشاره به تصمیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر حضور پاویون ایران و استارتاپ ها در نمایشگاه سبیت 2018 آلمان، گفت: در سازمان نظام صنفی رایانه ای حضور ایران در دو بخش مجزا در نمایشگاه سبیت را به مصلحت ندانستیم و با رویکرد اجتناب از موازی کاری تصمیم گرفته شد تا غرفه سازمان و الکامپ را با پاویون ایران که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برپای میشود، ادغام کنیم.
او افزود: بنابراین امسال سازمان حضور مستقل در سبیت 2018 آلمان ندارد و فقط نماینده ای از سازمان در پاویون ایران حضور خواهد یافت.