اولین عمل جراحی کاشت ساقه مغز برای اولین بار در جنوب کشور در بیمارستان شهید چمران شیراز انجام شد

اولین عمل جراحی کاشت ساقه مغز برای اولین بار در جنوب کشور بر روی یک بیمار مرد ۳۰ساله نی‌ریزی از لحظاتی قبل در بیمارستان شهید چمران شیراز انجام شد.

 این عمل جراحی که امکان کاشت ساقه مغز را در بیمار مرد ۳۰ ساله امکان پذیر خواهد کرد با حضور پروفسور Behr از کشور آلمان در حال انجام گرفت.

دکتر سید بصیر هاشمی رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حاشیه انجام این عمل جراحی به خبرنگاران گفت: این جراحی با هماهنگی‌های انجام شده تیم پزشکی و با همکاری متخصصانی از کشور آلمان در بیمارستان شهید چمران در دستور کار قرار گرقت .

وی با بیان اینکه این عمل برای تشخیص تومورهای عصبی انجام خواهد شد، افزود: این بیمار که طی چهار سال گذشته دچار ناشنوایی شده، مبتلا به تومور ساقه مغز نیز هست که همزمان حین عمل، تحت جراحی تومور نیز قرار می‌گیرد .

متخصص فلوشیپ جراحی‌های گوش و حلق و بینی با بیان اینکه تحریک هسته‌های شنوایی حین عمل بر روی بیمار انجام می‌شود، افزود: این بیمار تجربه گفتار دارد به همین دلیل انجام اقدمات توانبخشی بر روی وی زودتر جواب می‌دهد.

هاشمی با بیان اینکه انجام این جراحی هیچ محدودیت سنی ندارد، گفت:  پیش‌بینی می‌شود سالانه بین ۲ تا ۱۰ مورد امکان انجام این عمل جراحی در شیراز وجود داشته باشد؛ با توجه به اینکه این جراحی یک کار تیمی است، به حدود ۵ تا ۶ ساعت زمان نیاز دارد.

وی همچنین با بیان اینکه بیمار تحت عمل جراحی به دلیل وجود تومورهای متعدد در ساقه مغز به تدریج شنوایی خود را از دست داده است، گفت: این بیمار شنوایی دو طرفه را از دست داده و قرار است همزمان با برداشتن تومورها کاشت ساقه مغز نیز انجام شود و انتظار می رود نتایج این عمل رضایت بخش باشد .

متخصص فلوشیپ جراحی‌های گوش و حلق و بینی، گفت: این عمل بر روی بیمارانی که از تجربه شنوایی برخوردار بوده اما شنوایی خود را از دست داده‌اند و قادر به گفتار هستند انجام می‌شود، در نتیجه عمل نیز روی آن‌ها به‌سرعت جواب می‌دهد؛ بنابراین چنانچه فردی بر اثر تصادف یا سانحه ناشنوا شود می‌توان با کاشت حلزون او را به زندگی عادی بازگرداند اما کاشت ساقه مغز برای ناشنوایانی است که پس از زبان آموزی و در سنین بالاتر از کودکی ناشنوا شده‌اند .

هاشمی تصریح کرد: این جراحی در بیماران که فاقد ساختمان گوش داخلی، حلزونی و عصب شنوایی هستند و در موارد ناشنوایی ناشی از قطع عصب شنوایی بدنبال جراحی یا وجود تومور مغزی استفاده می‌شود .

این پزشک فوق تخصص همچنین با اشاره به انجام نزدیک به ۱۱ هزار عمل کاشت مغز در ایران که یک هزار و ۷۰۰ مورد آن در کلانشهر شیراز انجام شده، گفت: در ایران تنها در شهر تهران تعداد محدودی جراحی کاشت ساقه مغز انجام شده که این نشان از توانمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط