رونمایی از جدیترین رقیب چینی تسلا، استفاده از اثر انگشت به جای کلید در محصولات جدید هیوندای، رکورد تازه فروش خودروهای الکتریکی در نروژ و اولین ماشین الکتریکی ولوو.
بایتون؛ هوش مصنوعی ونمایشگر ۴۸ اینچی
بایتون (Byton)، خودروساز نوپای چینی، یک سال پس از نمایش کانسپتی از اولین مدل خود در نمایشگاه لوازم الکترونیکی، دوباره به لاسوگاس برگشت تا اعلام کند ام-بایت را با ۹۰ درصد شباهت به کانسپت تا پایان سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد کرد.
ام-بایت، اولین مدل بایتون، یک شاسیبلند الکتریکی است که با هدف رقابت با تسلا به بازار عرضه میشود. این ماشین به بزرگترین نمایشگر خودرو در جهان با ابعاد ۴۸ اینچ مجهز است و اولین ماشینی است که در فرمانش یک نمایشگر دارد. علاوه بر این دو، یک نمایشگر لمسی دیگر در کنسول وسط برای سرنشین کنار راننده و دو نمایشگر برای سرنشینان عقب دارد.
این نمایشگرها با هوش مصنوعی شرکت آمازون به نام الکسا مدیریت میشود و راننده میتواند علاوه بر لمس نمایشگر با حرکت دست یا دستورهای صوتی این سیستم را کنترل کند.
ماشین با سیستم تشخیص صورت، راننده را شناسایی میکند و تنظیمهای ویژه او از جمله، ترافیک در مسیر خانه یا محل کار، قرارهای کاری و فهرست تماسهای تلفنی او را نمایش میدهد. موسیقی مورد علاقه او را هم پخش میکند.
ماشین تا حد زیادی خودران است و مثلا در ترافیک برای حرکت نیازی به راننده ندارد.
ام-بایت ابتدا در چین و با قیمت پایه ۴۵هزار دلار به بازار عرضه شده و سپس در اروپا و آمریکا فروخته خواهد شد.
موتور ماشین الکتریکی است و به گفته کارخانه ارزانترین مدل ماشین با هر بار شارژ میتواند تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت کند و شارژ باتریها تا هشتاد درصد تنها نیم ساعت طول میکشد.
بایتون توسط مدیران سابق نیسان، تسلا و بامو و با حمایت سرمایهگذاران چینی تنها سه سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.
این شرکت اولین کارخانه چینی نیست که با وعده دگرگونی در صنعت خودرو به صحنه وارد میشود، اما برخلاف شرکتهای دیگر تاکنون به وعدههای خود وفادار بوده است.
در صورتی که بایتون بتواند اولین مدلش را طبق زمانبندی اعلام شده به بازار عرضه کند، این شرکت واقعا توانسته خودروسازی به شیوه معمول در جهان را به چالش بکشد.
عرضه یک ماشین جدید در شرکتهای خودروسازی بزرگ معمولا پنج سال طول میکشد. بایتون که شرکتی کوچک و تازهکار است توانسته این زمان را به حدود سه سال کاهش دهد.
مدیران این شرکت میگویند برداشت بایتون از ماشین فراتر از یک وسیله نقلیه است. آنها خودرو را یک محصول هوشمند شبیه به تلفن همراه تعریف میکنند و به جای الگوبرداری از شیوه کار خودروسازان، محصولاتشان را با الهام از شرکتهای فنآوری تولید میکنند.
محصولات بایتون در کارخانهای با ظرفیت ۳۰۰ هزار دستگاه در نانجینگ در چین ساخته میشود. مدل دوم این کارخانه یک سدان کاملا خودران به نام کی-بایت است که جلوپنجره دیجیتال دارد و قرار است در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود.
اثر انگشت به جای سوییچ
هیوندای از سال آینده در ماشینهایش سیستم شناسایی اثر انگشت را جایگزین کلید خواهد کرد. این سیستم که مشابه با روش بازکردن قفل تلفنهای همراه کار میکند برای اولین بار است که در یک ماشین به کار گرفته میشود.
اولین مدل هیوندای که از این سیستم استفاده میکند شاسیبلند سانتافه است که در بازار چین فروخته میشود. رانندگان با اثر انگشت خود میتوانند درها را باز کرده و ماشین را روشن کنند.
هیوندای میگوید در آینده و با توسعه این سیستم، ماشین با شناسایی اثر انگشت میتواند انتخابهای دیگر راننده از جمله صندلی، آینه و سیستم صوتی را تنظیم کند. به گفته کارخانه کرهای این سیستم طوری طراحی شده که به سختی میتوان آن را هک کرد و احتمال خطای آن یک در ۵۰ هزار است که از کلیدهای هوشمند کنونی پنج برابر امنتر است.
خودروسازان دیگر هم به دنبال روشهایی تازه برای جایگزین کردن کلید ماشین هستند. در لوکسترین مدل ولوو، S90، کلید یک انتخاب سفارشی است و ماشین تنها از طریق تلفن همراه باز و بسته میشود.
رانندگان بامو سری ۳ جدید هم میتوانند درهای ماشین را با تلفن همراه خود باز و بسته کنند. جگوار و لندروور هم برای رانندگانی که نخواهند کلید خود را حمل کنند، دستبندی پلاستیکی ساخته که با نزدیک کردن آن به دستگیرهها، درهای ماشین باز میشود.
رکورد الکتریکی نروژ
سهم ماشینهای الکتریکی از فروش خودرو در نروژ با ثبت رکوردی تازه در جهان به حدود یک سوم رسید. تازهترین آمار فروش نشان میدهد فروش خودروهای الکتریکی در نروژ در سال ۲۰۱۸ با بیش از ده درصد افزایش به پنجاه هزار دستگاه رسید.
نروژ با وجود منابع غنی نفت، کنار گذاشتن موتورهای درونسوز و استفاده بیشتر از خودروهای الکتریکی را تشویق میکند.
فروش ماشینهایی که از سوخت فسیلی استفاده میکنند از سال ۲۰۲۵ در نروژ ممنوع خواهد شد. دولت برای ترغیب خریداران عوارض خرید ماشینهای معمولی را افزایش داده و در عوض از خریداران ماشینهای الکتریکی مالیات نمیگیرد.
علاوه بر این، تسهیلات دیگری از جمله پارکینگ و شارژ مجانی هم در اختیار خریداران ماشینهای الکتریکی قرار داده میشود.
نروژ با جمعیت پنج میلیون نفر، پس از چین و آمریکا سومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی در جهان است.
فروش ماشینهای الکتریکی در چین و آمریکا هم در سال ۲۰۱۸ رشد زیادی داشت. در یازده ماه اول سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیون ماشین الکتریکی در چین فروخته شد و این تعداد در آمریکا بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه تخمین زده میشود. با این حال سهم ماشینهای الکتریکی از بازار این دو کشور حدود دو درصد است.
اولین ماشین الکتریکی ولوو
پلاستار، زیرمجموعه خودروهای اسپرت الکتریکی ولوو، با انتشار عکسی اعلام کرد به زودی یک مدل جدید رونمایی خواهد کرد.
پلاستار ۲، اولین ماشین تمام الکتریکی گروه خودروسازی ولوو است که قرار است با تسلا مدل ۳ رقابت کند. ولوو میگوید قویترین موتور ماشین ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و با هر بار شارژ میتواند حداکثر ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند. قیمت ماشین هم بین ۴۵ تا ۵۵ هزار دلار تخمین زده میشود.
پلاستار عکسی از نمای پشت ماشین منتشر کرده که جزییات زیادی از ظاهر ماشین نشان نمیدهد. اما شباهت این عکس با کانسپی که ولوو دو سال پیش نمایش داد زیاد است.
این دومین ماشینی است که پلاستار در برنامه تولید دارد. پیش از به بازار آمدن پلاستار ۲، این شرکت یک کوپه به نام پلاستار ۱ را تولید خواهد کرد که قوای محرکه هیبرید با قدرت ۶۰۰ اسب بخار دارد.
پلاستار ۲ اولین ماشینی خواهد بود که با سیستم عامل اندروید شرکت گوگل ساخته میشود. تا کنون دسترسی به امکانات سیستم عامل اندروید در ماشین تنها از طریق اتصال به تلفن همراه ممکن بود. اما در سیستم جدید نیازی به اتصال به تلفن نیست و سیستم عامل با امکاناتی بیشتر در خودرو نصب شده است و از جمله میتواند دستورات صوتی راننده را اجرا کند.
پلاستار میگوید ماشینهایش را به جای نمایندگیهای فروش در غرفههایی موقت که در مراکز خرید به مردم عرضه خواهد کرد. مشتریان پلاستار همچنین میتوانند به جای خرید ماشین آن را از طریق یک سیستم اشتراک کرایه کنند.
زمان عرضه پلاستار ۲ به طور رسمی اعلام نشده است. اما پیشبینی میشود این ماشین تا پایان سال ۲۰۱۹ به بازار بیاید.