در ادامه برگزاری چالشهای نوآوری و فناوری با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، برگزاری 2 چالش نوآوری نانو با همکاری کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شرکت ایران دلکو در پلتفرم نوآوریباز آیچلنج آغاز شد. دو چالش نوآوری فوق یکی در زمینه «ساخت جاذب هیدروکربنهای نسوخته در زمان راهاندازی سرد برای کاتالیست خودرو» و دیگری با عنوان « افزایش دوام و جلوگیری از ایجاد صدا در رینگ سیل با استفاده از فناوری نانو» بهدنبال حمایت از توسعه و تجاریسازی راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت رفع این چالش هستند.
آلودگی هوا یکی از چالشهای اصلی پیشروی جوامع امروزی بوده که بخش اعظمی از آن ناشی از موتورهای احتراق داخلی است. در سالهای اخیر تلاشهای بسیار زیادی برای کاهش این آلایندههای هوا صورت گرفته است. در این بین مهمترین فعالیت انجام شده، استفاده از مبدلهای کاتالیستی (Catalyst Converter) در سیستم خروجی خودرو است، که در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مبدل کاتالیستی نام محصولی است که در مسیر سیستم خروجی گاز احتراق موتور خودرو تعبیه شده و وظیفه تبدیل گازهای آلاینده حاصل از سوختن ناقص مانند گازهای NOx و CO را به گازهای کم خطرتر به عهده دارد. این کاتالیستها معمولا شامل سطوح خالص فلزی هستند که مواد فعال کاتالیستی بر روی آنها قرار دارند. مبدلهای کاتالیستی قادراند تا 90 درصد گازهای سمی را بی اثر کنند اما تا زمانی که به دمای فعال شدن برسند، مقداری آلاینده بدون خنثی شدن وارد هوا میشود. این مرحله که به عنوان راهاندازی سرد یا cold start شناخته میشود، به تنهایی عامل انتشار دستکم 70 درصد هیدروکربنهای نسوخته حاصل از موتور خودروها است. در این میان استفاده از جاذبهای هیدروکربنی یکی از کاراترین رویکردهای شناخته شده به منظور غلبه بر این چالش است.
موضوع چالش دوم رینگ سیل یا رینگ آببندی گلویی اگزوز، یکی از قطعات مجموعه اگزوز خودرو است که با توجه به طولانی بودن مسیر اگزوز به عنوان یک مفصل میانی وظیفه اتصال بین دو بخش مختلف از سیستم اگزوز خودرو و نیز دمپ بخشی از ارتعاشات وارد بر این مجموعه را در حین حرکت دارد. این قطعه به صورت شبه کامپوزیتی شامل گرافیت به عنوان ماده خود روانکار و سیم توری استیل به عنوان الیاف تقویت کننده تولید می شود که با توجه به همین ماهیت در طول عمر سرویس دهی رینگ سیل، سطح خارجی آن که در تماس با فلنچ است، پوشیده از گرافیت میشود و نقش روانکاری و آببندی را در بخش اتصال انجام میدهد. اما بهویژه در دوره اولیه سرویسدهی رینگ سیل که سطح فاقد این پوشش گرافیتی است، دراثر تماس سیم توری رینگ سیل با فلنچ صداهای ناهنجاری در این بخش ایجاد و موجب نارضایتی مصرفکننده میشود. از جمله راهکارهای مورد توجه جهت رفع این مساله استفاده از مادهای واسط است که نقش روانکار جامد گرافیتی را در دوره شروع به کار رینگ سیل ایفا نماید.
بنابر اعلام دبیرخانه چالشهای فناوری و نوآوری نانو،. شرکتهای دانشبنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاهها و پژوهشگاهها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقمند تا تاریخ 12 اسفندماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. طرحهای دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکتکنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفتهشدگان مرحله نخست همچنین تا سقف 50 میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را همزمان با پیشرفت طرح خود طی مرحله دوم دریافت خواهند نمود. در نهایت به برندگان چالش نوآوری جاذبهای هیدروکربنهای نسوخته برای کاتالیست خودرو و چالش افزایش دوام و جلوگیری از ایجاد صدا در رینگ سیل به ترتیب جوایز نقدی 300 و 200 میلیون ریالی تعلق میگیرد که به طور مشترک از سوی ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت ایران دلکو پرداخت میشود. همچنین برگزیدگان علاوه بر تسهیلات حمایتی از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاریسازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاریسازی طرح تا تولید انبوه را به همراه شرکت ایران دلکو خواهند داشت. علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راهحل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.