تراشه مغزی ایلان ماسک در مرحله تست بالینی

ایلان ماسک پروژه جدید خود را با عنوان «تراشه‌ی مغزی نورولینک» که به‌اندازه‌ی یک سکه کوچک است رونمایی کرد. این تراشه یکی از فن‌آوری‌های نوینی است که بااتصال مغز انسان به کامپیوتر، برای درمان ناتوانی‌های مغزی با منشأ عصبی ساخته‌شده است.
ایلان ماسک سرمایه‌گذار و میلیاردر معروف دنیای فن‌آوری‌های نوین از کار گذاشتن یک تراشه در مغز یک خوک برای درمان بیماری‌های مرتبط با دستگاه عصبی بدن ازجمله ناتوانی‌های حرکتی و گفتاری خبر داد.
سال گذشته بود که نورولینک که یکی از زیرشاخه‌های تحت حمایت میلیاردر معروف، ایلان ماسک است، فاش کرد که روی یک تراشه مغزی کار می‌کند. اکنون باگذشت یک سال ایلان ماسک سرمایه‌گذار این پروژه فعالیت‌ها و پیشرفت‌های این طرح را در یک کنفرانس مجازی با جهانیان به اشتراک گذاشت.
آقای ماسک روز جمعه ۲۸ اوت در یک کنفرانس مجازی اعلام کرد که نورولینک، یکی از شرکت‌های وی تراشه‌ای را در مغز یک خوک آزمایشگاهی قرار داده است. وی که مالک تسلا و اسپیس ایکس نیز هست در ادامه افزود: «مثل این است که یک ساعت هوشمند فیت بیت در مغزتان کار گذاشته باشید». به گفته محققان این پروژه، بااتصال تراشه‌ی بی‌سیم به یک سیستم رایانه‌ای، امکان شناسایی و پیش‌بینی حرکات خوک وجود دارد. طبق این تحقیقات دانشمندان امیدوارند بتوانند با شناسایی فرمان‌ها و رصد حرکت‌های دستگاه عصبی به چگونگی کارکرد آن‌ها پی ببرند.
این تراشه باضخامت ۲۳ میلی‌متر و قطر ۸ میلی‌متر با استفاده از سامانه اتصال بلوتوث به شبکه رایانه‌ای بیرونی پیوند خورده که قابلیت شارژ در شب را دارد.
پژوهشگران این طرح می‌گویند، این تراشه مغزی را می‌توان با یک جراحی ساده، بدون آنکه کوچک‌ترین اثری از آن بر روی سر بماند، در مغز کار گذاشت.
به گفته ماسک سرمایه‌گذار این پروژه، «تراشه‌ای که در مغز این خوک (گرترود) کار گذاشته‌شده است به‌اندازه یک سکه است که سیگنال‌های بی‌سیم می‌فرستد، که نشان‌دهنده فعالیت عصبی در پوزه او هنگام یافتن غذا است».
ماسک در ادامه گفت تراشه کار گذاشته‌شده را می‌توان از مغز خارج کرد. وی یک خوک دیگر را بانام دوروتی نشان می‌دهد و مدعی می‌شود که در مغز او نیز تراشه کار گذاشته‌شده بود، اما سپس آن را بیرون آورده‌اند.
آقای ماسک در ادامه گفت: «چنین تراشه‌هایی که توسط شرکت نورولینک، تولیدشده می‌تواند در نهایت برای درمان شرایطی، چون دمانس (زوال عقل) و آسیب طناب نخاعی به کار رود».
وی معتقد است که تلفیق مغز انسان با رایانه برای آینده بشریت ضروری است. ماسک در ادامه افزود: «هدف از این مراسم، جذب بیشتر افراد به تیم نورولینک است. با توجه به اینکه نورولینک در حال حاضر ۱۰۰ نفر را در استخدام دارد، با گسترش فعالیت می‌تواند تا ۱۰۰۰ نفر را در شرکت نورولینک استخدام کند».
ایلان ماسک قصد دارد دستگاهی بسازد که مغز انسان را با هوش مصنوعی ادغام کند. این تراشه مغزی با وجود اینکه هنوز روی انسان تست نشده، اما تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را به دست آورده است.

اهداف درمانی تراشه‌ی مغزی نورولینک

ایلان ماسک در کنفرانس خود گفت: «این دستگاه می‌تواند به رفع برخی از مشکلات عصبی مانند از دست دادن حافظه، سکته مغزی و اعتیاد کمک کند و یا سلامت کاربران را تحت نظر داشته و اگر خطر حمله قلبی مشاهده شد، به آن‌ها هشدار بدهد».
وی در ادامه افزود که: «این عملیات می‌تواند بدون بیهوشی و کمتر از یک ساعت انجام شود». نکته قابل‌توجه این پروژه این است که این تراشه می‌تواند برای دهه‌های متوالی در محیط مغز دوام بیاورد.

آزمایشات انسانی

تراشه‌ی مغزی نورولینک در حال حاضر آزمایشات حیوانی را پشت سر گذاشته است. طبق اعلام مسئولان این پروژه اولین آزمایشات بالینی آن نیز قرار است بر روی تعداد کمی از بیماران با ضایعات شدید نخاعی انجام شود. شاید این پروژه تحولی شگرف در همزیستی انسان باهوش مصنوعی ایجاد کند، اما برای رسیدن به این هدف قطعاً زمان زیادی نیاز است که باید منتظر باشیم.
دانشمندان امیدوارند این طرح بتواند به درمان شرایط عصبی بیمارانی که فلج هستند کمک کرده و به آن‌ها امکان کنترل اشیا‌ئی مانند ماوس کامپیوتر را بدهد.
منبع: فرارو
مطالب مرتبط