رقابت هزار و 140 دانش آموز در مسابقات ربوکاپ آزاد

به گزارش روابط عمومی مسابقات ربوکاپ آزاد دانش آموزی، این رقابت ها در دو بخش عملی و اصلی برگزار می شود و دانش آموزان با کمک آموزش های داده شده در کلاس ها، ربات های خود را ارائه می دهند.
دانش آموزان کلاس های دوم و سوم ابتدایی در ساخت ربات حمل کننده، دانش آموزان کلاس چهارم در ساخت ربات آتش نشان، دانش آموزان کلاس پنجم در ساخت ربات مکانیکی، دانش آموزان کلاس ششم در ساخت ربات مین یاب و دانش آموزان متوسطه در برنامه نویسی و لیگ ماموریت غیر ممکن با یکدیگر رقابت می کنند.
داوران مسابقه، ربات ها را از نظر داشتن طرح و ایده خلاقانه، طراحی بهینه (استفاده از قطعات کمتری برای ساخت ربات ) و دقت در ساخت (مقاومت در برابر فشار فیزیکی) مورد بررسی قرار می دهند و در نهایت رباتی که با استفاده از قطعات کمتر مقاومت بیشتری داشته باشد، به عنوان رباتی با طراحی نوآورانه انتخاب می کنند.
در ادامه مسابقه، بخش برنامه نویسی و الکترونیکی نیز به طور مجزا سنجیده می شوند به این ترتیب که مداری الکترونیکی به عنوان سوال به دانش آموزان داده می شود و دانش آموز باید طبق برنامه الگوریتمی مدار را ببندد.
در نهایت این سه آیتم (طراحی نوآورانه، برنامه نویسی و الکترونیکی ) بخش استراتژی برتر را تشکیل می دهند و گروهی که در هر سه بخش زمان کمتری را صرف کرده باشد برنده بخش استراتژی برتر می شود.
همچنین در بخش رباتیک پیشرفته دانش آموزانی که مقام قهرمانی دوره قبل را کسب کرده اند با استفاده از برنامه نویسی arduino ربات نوریاب مجهز به سنسور تشخیص خط می‌ سازند و در زمین ویژه مسابقه به رقابت می پردازند.
روزهای 14 و 15 اسفند نیز بخش تئوری مسابقه (اطلاعات فنی) در پردیس فنی و مهندسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و در نهایت در آئین اختتامیه ( 16اسفند ماه ) در تالار بزرگ فردوسی برندگان این مسابقات اعلام می شود و آنها می توانند در کلاس های رباتیک در دانشگاه تهران نیز ثبت نام کنند.

مطالب مرتبط