ساخت جعبه‌ای مجهز به حسگر برای انتقال اعضا و بافت‌های پیوندی

یک بنیاد پیوند عضو ایتالیایی جعبه‌ای مجهز به حسگر سفارش داده است تا انتقال اعضا و بافت‌ها را بهبود بخشد.

به گزارش آی‌او، این جعبه که “PerTravel” نام دارد مجهز به فناوری‌های مختلفی از جمله حسگرهاست. این قابلیت به نظارت مداوم اعضا و بافت‌ها در طول فرایند انتقال کمک می‌کند.

کنترل دما

یکی از برتری‌های این جعبه نسبت به نمونه‌های مشابه قابلیت بررسی و اندازه‌گیری شرایط بنیادی عضو در حال انتقال است. در وهله‌ی اول دما اهمیت دارد. بافت‌ها و اعضای انسان‌ به شدت به تغییرات دما حساس هستند. کوچک‌ترین تغییر در دما می‌تواند عضو اهدایی را به خطر انداخته و در روند پیوند و موفقیت آن اختلال ایجاد کند. جعبه‌های انتقال عضوی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای یک سیستم سرمایشی هستند اما این سیستم‌ها نمی‌توانند خنک‌سازی مناسب و حفظ بافت و اعضا را تضمین کنند در حالیکه جعبه‌ی “PerTravel” به طور مداوم دما را نظارت می‌کند.

تکان و لرزه

علاوه بر دما، یک شتاب‌سنج سه محوره ارتعاشات، ضربه‌ها و تکانه‌های مکانیکی در هنگام نقل و انتقال را ثبت می‌کند و فشار وارد شده بر جعبه را تشخیص می‌دهد.

تا آنجا که ما می‌دانیم جعبه‌ی “PerTravel” در نوع خود منحصر به فرد است. چیارا بوسو(Chiara Bosso) به آی‌او می‌گوید: پس از بررسی فناوری جعبه‌های انتقال عضو موجود در بازار دریافتیم که جعبه‌ی ما منحصر به فرد است.

بوسو که به درخواست بنیاد پیوند عضو این جعبه را طراحی کرده افزود: جعبه‌ی “PerTravel” واقعا نوآورانه است به خصوص حسگرها، نحوه‌ی نظارت و وزن کم و داده‌های آن و اگر در مطالعات امکان‌سنجی تایید شود اولین “PerTravel” تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: ایسنا
مطالب مرتبط