شواهد کافی برای توصیه یا منع مصرف اکثر ویتامین‌ها برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی وجود ندارد

بنا بر پیش‌نویس توصیه‌نامه جدید کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده آمریکا، شواهد کافی برای توصیه یا منع مصرف اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی وجود ندارد.

به گزارش سایت خبرهای پزشکی «وب ام‌دی»، در حالیکه تاثیر بیشتر ویتامین‌ها و مکمل‌های مواد معدنی هنوز مشخص نیست، ولی دو مکمل وجود دارد که بی تاثیر بودن آنها در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی، ثابت شده است. این کارگروه هیچ گونه فایده‌ای از مصرف ویتامین ئی E پیدا نکرد و در واقع کشف کردن که مصرف بتاکاروتین می تواند مضر باشد.

دکتر جان وانگ، پزشک عمومی و معاون رئیس امور بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه تافتس، که یکی از اعضای این کارگروه است، می‌گوید: «این کارگروه توصیه می‌کند که از ویتامین ئی یا بتاکاروتین برای پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان استفاده نکنید.»

او در بیانیه‌ای گفت: «شواهد نشان می‌دهد که ویتامین ئی هیچ فایده‌ای ندارد و بتاکاروتین می تواند مضر باشد چرا که خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که از قبل در خطر این بیماری هستند، مثل افردای که سیگار می ‌کشند، را افزایش می‌دهد، و همچنین خطر مرگ از بیماری قلبی یا سکته مغزی را بالا می برد.

پیش‌نویس توصیه‌نامه جدید این کارگروه به دستورالعمل‌هایی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده بود، هیچ تغییری نداده است.

مطالب مرتبط