صنعت میراث فرهنگی و گردشگری با حضور بخش خصوصی رونق می‌گیرد

به قلم: خیاطیان:

بر مبنای تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که به امضای پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسید، راه برای رونق شرکت‌های خلاق و اقتصاد دیجیتال فعال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری هموار می‌شود.

دبیرخانه شورای راهبردی این تفاهم‌نامه، با هدف برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال و خلاق در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی با هدف تاسیس مرکز شتابدهی و نوآوری کسب و کارهای دیجیتال و خانه‌های خلاق در حوزه‌های یادشده تشکیل می‌شود.

معاونت توسعه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، حمایت از شرکت‌های خلاق و اقتصاد دیجیتال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، ارائه مجوز مراکز شتابدهی و خانه‌های خلاق و کمک به انتقال تجربه، تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز و حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و طرح‌های موفق را در دستور کار قرار خواهد داد.

رونق صنعت میراث فرهنگی و گردشگری با حمایت از شرکت‌های اقتصاد دیجیتال و صنایع خلاق

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، در نشست امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های خلاق بر بستر خانه‌های تاریخی گفت: تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ظرفیتی را برای توسعه این حوزه به دست شرکت‌های خلاق ایجاد می‌کند؛ بر همین مبنا آمادگی تا داریم تا زمینه‌های حمایتی و زیرساختی لازم را برای رونق کسب و کارهای این حوزه فراهم کنیم.

وی، نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه ظرفیت‌های نهفته گردشگری و بومی کشور به کمک شرکت‌های دانش‌‌بنیان، خلاق و اقتصاد دیجیتال را یادآور شد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند توانمندی علمی کشور را به جایگاه واقعی خود نزدیک کنند و فاصله را با پیشرفت‌های روزافزون دانش و فناوری کاهش دهند. خوشبختانه شاهد هستیم که اتفاقات خوبی در حوزه‌های گوناگون به دست شرکت های دانش‌بنیان و صنایع خلاق، تحقق یافته است و به کمک آن‌ها، ظرفیت‌‌های نهفته میراث فرهنگی و گردشگری شکوفا خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، به نقش تسهیل‌گر و رونق بخش این کسب و کارها اشاره کرد و ادامه داد: ایران با برخورداری از صدها موضوع و محور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، ظرفیتی به وسعت جغرافیایی و قدمت تاریخی ایران، می‌تواند فرصتی برای شکوفایی کسب‌وکارهای نوآور و خلاق این حوزه به دست مردم جامعه باشد. آمادگی داریم برای تحقق این مهم، در راه اندازی این شرکت‌ها و تاسیس خانه‌های خلاق در 31 استان کشور نقش داشته است.

مطالب مرتبط