ژفروآدابان |
ای دریغ! وی برخلاف تصور خود در این ماجرا فاتح نشده و توفیق نیافته بود حتی میتوان گفت که در این بازی پاک باخته بود زیرا دچار اشتباهی نابخشودنی شده و تمام کار مهم خود را در ولایات انجام داده بود و به عمد پاریس و آکادمی علوم و دربار پادشاه و…. را از یاد برده بود. همه این مقامات مهم در صدد برآمدند که اشتباه بزرگ این ولایتی سادهلوح را بر او ثابت کنند. فریاد برآمد که «این دیوانه مدعی است که میتواند آب و آتش را باهم آشتی دهد» و نیز همه به او لقب «ژوفروآ تلمبه» دادند وهمه نجبا و درباریان ظریف با خنده و تمسخر او را به این لقب مینامیدند و آکادمی علوم به جای آنکه نقشههای او را مطالعه کند و امتیازاتی به او دهد از او خواست که تمام تجارب خود را در پاریس تکرار کند و انتظار بکشد.
نابینایی و حماقت هم عهدان ژوفروآ به حق و واقع هرکس را به تعجب میاندازد. این شخص در سال ۱۷۸۳ توانست کشتی بخاری را که مطلقا وجود نداشت از هیچ به وجود آورد. موجود جدیدی را از سرتا پا ساخت، یک کشتی بخار واقعی به همان صورتی ایجاد کرد که بیست سال بعد از آن تاریخ به دست فولتون ساخته شد و به وسیله او تا هنگام اختراع پروانه ماشین(هلیس) به دریاها تحمیل شد، اما مردم آن عهد و به خصوص صاحبان صلاحیت، به عمد، چشمان خود را بر ترقی بزرگی که از این راه حاصل میشد بستند و بار دیگر با اصرار بسیار به رسوم کهنه و مندرس هزاران سال پیش متکی گردیدند! باز هم اگر دستگاهی که اختراع شده بود به طور وضوح قابلیت ادامه زندگی نداشت، چنانکه بارها اتفاق افتاد، چنین دشمنی شدیدی در خور فهم بود مثلا:استانهوپ انگلیسی، همان مخترع پرشور ماشین چاپ، نقشهای برای ساختمان کشتیهای بخار پارویی تقدیم دستگاه دریا سالاری انگلستان کرد… جان فیچ John Fitch(۱۷۹۸- ۱۷۴۳)آمریکایی در سال ۱۷۸۷ برروی رودخانه دلاورا[۵] Delaware کشتی دیگری ساخت و به تدریج در اصلاح آن کوشید که روش حرکت آن عینا مانند دستگاه استانهوپ بود، و به هیچوجه جای تعجب نیست که این هر دو نفر با عدم موفقیت کامل روبرو شدند. اما نمونه کشتی بخار ژوفروآ چنان خوب ساخته شده و آن قدر کامل و قابل بهرهبرداری بود که شاید بسیاری از کسانی که امروز زندگی میکنند در دوران جوانی خود حرکت اعقاب آن را بر روی دریاها به چشم دیده باشند و حتی ما به هیچوجه متعهد نمیشویم که امروزه نیز در برخی از بندرگاههای کهنه و عقب مانده جهان و یا بر روی بعضی دریاچههایی که محل گردش سیاحان است کشتیهای بخار با چرخ پرهدار وجود نداشته باشد…
رودخانه سون |