روانشناسان، تحقیقات زیادی در ابعاد متفاوت، روی یادگیری دانش آموزان و همچنین دانشجویان انجام دادهاند و طی این تحقیقات به نتایج جالبی رسیدهاند. چراکه در این مطالعه و پژوهشها به این مسئله اشاره شده است که عوامل زیادی مانند زمینههای اجتماعی افراد، روابط اجتماعی، سلامتی و شرایط کلی کلاسها میتوانند تا حد زیادی روی یادگیری دانشآموزان و دانشجویان تأثیرگذار باشند.
ابعاد اجتماعی و احساسی
این اصول، بیانگر اهمیت روابط، فرهنگ، اجتماع و رفاه در یادگیری است. این عوامل بر چگونگی کمک مربیان به دانشآموزان با ایجاد روابط سالم با آنها و علاقه به زندگی آنها در خارج از کلاس متمرکز هستند.
یادگیری در چندین زمینه اجتماعی قرار دارد
این اصل بر نحوه تعلق دانشآموزان مختلف (به عنوان مثال خانوادهها، گروههای همسالان، مدارس، محلات) و فرهنگ آنها (به عنوان مثال، زبان مشترک، اعتقادات، ارزشها و هنجارهای رفتاری) بر یادگیری تأکید دارد.
این اصل به طور خاص به بسیاری از مفاهیم روانشناسی اجتماعی مربوط میشود (به عنوان مثال هنجارها، فرهنگهای فردگرایانه در برابر جمع گرایی) و پیشنهاداتی را برای ترکیب فرهنگ در هر واحد برای افزایش تعامل دانشآموزان و ایجاد روابط مستحکمتر ارائه میدهد.
کلاسهای مقدماتی روانشناسی میتوانند دانشجویان را درگیر کنند تا از طریق پروژههای یادگیری خدمات، سخنرانان مهمان و باشگاههای روانشناسی با جامعه بزرگتر در ارتباط باشند.
روابط بین افراد
ارتباطات بین فردی، هم برای فرآیند یاددهی – یادگیری و هم برای رشد اجتماعی دانشآموزان حیاتی است.این اصل، رهنمودهای دقیق و خاصی را برای بهبود روابط بین معلم و دانشآموزان و همچنین دانشآموزان و همسالان در کلاس ارائه میدهد.
سلامتی
سلامتی عاطفی بر عملکرد آموزشی، یادگیری و رشد تأثیر میگذارد.مؤلفههای مختلف سلامت عاطفی را میتوان در بسیاری از واحدهای روانشناسی مانند خودپنداره و عزت نفس (روانشناسی اجتماعی)، خودکارآمدی و منبع کنترل (انگیزش و شخصیت) و مهارتهای شادی و کنار آمدن (هیجان و استرس) گنجاند.
زمینه و یادگیری
این دو اصل مربوط به مدیریت کلاس، بر چگونگی ایجاد فضای کلاس که یادگیری را افزایش میدهد، تأکید دارند.
رفتار کلاس
انتظارات، از رفتار در کلاس و تعامل اجتماعی آموخته میشود و میتواند با استفاده از اصول اثبات شده رفتار و آموزش مؤثر در کلاس آموزش داده شود.ایدههای مبتنی بر تحقیقات متعددی، هم برای اصلاح رفتارهای نامناسب دانشآموزان و هم برای ایجاد رفتارهای جایگزین مناسب در هر دو کلاس و سطح مدرسه ارائه شده است.
انتظارات و حمایت
مدیریت مؤثر کلاس بر اساس (الف) تعیین و انتقال انتظارات زیاد، (ب) پرورش مداوم روابط مثبت و (ج) ارائه سطح بالایی از حمایت دانشآموزان است.این اصل، تکنیکهای عملی برای ایجاد فرهنگ پیشرفت تحصیلی بالا و رفتار مثبت کلاس در هر دو سطح کلاس و مدرسه را برجسته میکند.
ارزیابی؛ پیشرفت دانشآموزان چگونه ارزیابی میشود؟
سه اصلی که در ادامه مطرح میشوند به صورت اختصاصی به فرآیند ارزیابی دانش آموزان در مورد روشهای ایجاد و اجرای ارزیابیهای معتبر و منصفانه که به یادگیری دانشآموزان کمک میکنند، میپردازند.
ارزیابی تکوینی و جمعبندی
ارزیابی تکوینی و جمعبندی هر دو مهم و مفید هستند، اما به رویکردها و تفسیرهای مختلفی نیاز دارند.ارزیابی تکوینی معمولاً به عنوان بخشی از تمرین روزمره مورد استفاده قرار میگیرد و یا قبل یا هنگام آموزش انجام میشود. این ابزارها برای جمعآوری مدارک و شواهد در مورد میزان پیشرفت یادگیری دانشآموزان به منظور ارائه راهنمایی موثر طراحی شدهاند.
از طرف دیگر، ارزیابیهای جمعبندی منجر به ارزیابی کلی از یادگیری دانشآموزان یا اثربخشی برنامه شده و به طور معمول، در پایان واحد یا دوره استفاده میشوند. بنابراین، تأثیر محدودتری بر آموزش فعلی دارد.استفاده مکرر از ارزیابی تکوینی همراه با دستورالعملهای فوری و خاص به دانشآموزان کمک میکند تا از اهداف یادگیری اطلاع پیدا کنند و مسئولیت بیشتری از روند یادگیری خود به عهده بگیرند و همچنین، تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از طریق ارزیابی تکوینی به مربی اجازه میدهد تا دستورالعملها را از هم تفکیک کند و پشتیبانی فردی مناسب را ارائه دهد.
توسعه ارزیابی
مهارت، دانش و توانایی دانشآموز به بهترین وجه با فرآیندهای ارزیابی مبتنی بر علوم روانشناسی با استانداردهای کاملاً مشخص برای کیفیت و انصاف اندازهگیری میشوند.ارزیابیهای تکوینی و جمعبندی باید از نظر قابلیت اطمینان و روایی انجام شوند.اصول افزایش یادگیری دانشآموزان، یک سؤال اساسی را در اختیار مربیان قرار داده است که میتواند برای ارزیابی اعتبار کلی یک ارزیابی خاص برای اندازهگیری یادگیری دانشآموزان و نکاتی برای اندازهگیری قابلیت اطمینان مورد استفاده قرار گیرد.
معلمها و مربیان آموزشی میتوانند با تطبیق آنها با اهداف یادگیری، استفاده از تجزیه و تحلیل موارد، بحث درباره نتایج با سایر مربیان و نظارت بر نتایج اختلافات بین گروهها یا زیرگروههای دانشآموزان، قابلیت اطمینان و اعتبار ارزیابیهای تکوینی و جمعبندی را بهبود ببخشند.
تفسیر ارزیابی
معنی سازی دادههای ارزیابی به تفسیر روشن، مناسب و منصفانه بستگی دارد.آموزش مؤثر مستلزم این است که مربیان بتوانند نتایج آزمون را به درستی تفسیر کرده و نتایج را به طور مشخص به دانشآموزان و والدین ارائه دهند. دانش آموزان میتوانند از آنچه که در مورد آزمون و آمار میآموزند و بررسیهای مختلف در کلاس، خود را ارزیابی کنند. چرا که بحث در مورد آمار توصیفی هنگامی بیشتر معنا مییابد که دانشآموزان ارزیابیهای خود را بررسی کنند.
منلع: تابناک