دستیابی محققان به تولید جوهرهای نانوساختار

تدوین فرمولاسیون بر اساس استاندارد اروپا

محققان کشور جوهرهای نانوساختار دوستدار محیط زیستی را بر اساس استانداردهای اروپا و آمریکا تولید کردند که علاوه بر آنکه ثبات سایشی و شست و شوی بالایی دارد، ریسک گرفتگی هد دستگاه پرینتر را به حداقل می‌رساند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، سحر فروغی اظهار کرد: با پیشرفت تکنولوژی این قابلیت فراهم شده است که بتوان تصویر و یا طرح دلخواه را بر روی اجسام مصرفی یا تزئینی مانند لباس، لیوان، پازل و قاب موبایل چاپ کرد که این امر با استفاده از چاپگر رومیزی جوهرافشان و یک پرس حرارتی امکان‌پذیر است و نیاز به دستگاه‌های پیشرفته و بزرگ صنعتی نیست، ضمن آنکه جوهر استفاده شده برای این منظور جوهرهای “سابلیمیشن” یا “تصعیدی” است.

وی با بیان اینکه این نوع جوهرها به راحتی بر روی زمینه مورد نظر اعمال می‌شود، اظهار کرد: علی‌رغم آنکه صنعت چاپ سابلیمیشین در ایران خیلی گسترده است و برای چاپ بر روی کاشی و سرامیک و منسوجات و پارچه کاربرد دارد، ولی متاسفانه این نوع جوهرها با قیمت‌های بالا تماما وارداتی است و در مطالعات اخیر خود به دانش فنی تولید این نوع جوهرها دست یافتیم.

فروغی جوهر تولیدشده را دارای ساختار نانویی دانست و یادآور شد: این نوع جوهرها دو مزیت دارد؛ اول اینکه ساختار نانویی آن باعث پایداری بیشتر ذرات جوهر شده، به گونه‌ای که مقدار مصرف کمتر، نفوذ رنگی و کیفیت رنگی بالاتری را شاهد هستیم و مزیت دیگر آن، این است که چون چاپ توسط پرینترها انجام می‌گیرد، هد دستگاه پرینتر گرفتگی ندارد.

به گفته این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هر چه اندازه ذرات جوهر به کمتر از ۱۰۰ نانومتر نزدیکتر شود، ریسک گرفتگی هد دستگاه کمتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: نوع چاپ به گونه‌ای است که در داخل ساختار منسوجات و یا بافت سرامیکی نفوذ می‌کند و ‌چاپ برجسته‌ای ندارد و ذرات در داخل منسوجات نفوذ خواهد کرد و به این ترتیب ثبات سایشی و شست‌وشوی بهتری را شاهد خواهیم بود.

فروعی با بیان اینکه برای استفاده از این چاپ بر روی منسوجات به درصدی از پارچه پلی‌استر نیاز است، اظهار کرد: از آنجایی که “پلی‌استر” دارای بافت‌هایی است که از یکدیگر فاصله دارند، از این رو ذرات رنگ امکان نفوذ به داخل آن را دارد.

این محقق قابلیت تولید در داخل کشور و صادرات به کشورهای منطقه، کیفیت رنگ بالا، ثبات نوری بالا، ثبات مالشی بالاتر، اندازه ذرات پایین در ابعاد نانو و توزیع ذرات باریک برای جلوگیری از گرفتگی هد چاپگر و سازگار با محیط زیست را از مزایای جوهر تولیدشده نام برد.

وی تاکید کرد: فرمولاسیون این محصول منجر به استفاده کمتر به دلیل قدرت رنگی بالا می‌شود. مواد به کار رفته در فرمولاسیون این جوهر سازگار با محیط زیست است و فاقد حلال‌های فرار و مواد مضر از قبیل فرمالین و آلکیل فنون‌ها و مطابق با استانداردهای محیط زیستی اروپا و آمریکا است.

این محصول با هدایت و راهنمایی دکتر امیر رضوانی مقدم در این شرکت دانش‌بنیان تولید شده است.

مطالب مرتبط