ظهور نظام ملی نوآوری در سیستم آموزش و پرورش کشور

برای اولین بار در "مدرسه آب و آینه"

اولین مدرسه با قابلیت های ساختاری نظام ملی نوآوری، نظام پروژه‌محوری متمرکز بر کشف و حل مسائل ابداعی، نظام بازی‌محور برای پرورش مهارت‌های کشف و حل مسئله ابداعی و نظام جامعه‌محور و متمرکز بر نوآوری و کارآفرینی در ایران تاسیس و راه‌اندازی شد.

به گزارش آردی نیوز، در ارتباطی که با مدیر مدرسه آب و آینه برقرار شد: سارا سلیمی نمین، دانش آموخته مقطع دکترای مهندسی مکانیک – صنایع (نوآوری نظام یافته و بازی جدی) از دانشگاه Politecnico di Milano ، گفت: در راستای پیاده سازی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، برای اولین بار و با همت فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و برخی از محققان بنیاد ملی نخبگان، مدرسه‌ای مطابق با قابلیت های ساختاری نظام ملی نوآوری تاسیس شده است.
این مدرسه دخترانه، با رویکرد تفکر محور و با هدف تربیت دانش آموزان کاشف، کارآمد و کارآفرین از سال تحصیلی 98-97 فعالیت آموزشی خود را در منطقه 3 تهران و در مقطع پیش دبستانی و دبستان آغاز می نماید.
هدف و ماموریت مدرسه آب و آینه پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با تمرکز بر تغییر الگوی یاددهی – یادگیری از نظام حافظه محور به نظام تفکر محور، برای پرورش انسان نوآور ایرانی – اسلامی می باشد.
در ادامه، مدیر مدرسه آب و آینه گفت: انتظار داریم دانش آموزان در این مدرسه شاد باشند زیرا نظام‌ یاددهی ـ یادگیری بر اجبار متکی نیست و هر دانش‌آموزی، فرایند یادگیری را مبتنی بر دغدغه خود آغاز، و در مسیری منطبق بر استعداد منحصر به فرد خود دنبال ‌می‌کند، بودن در این مسیر، هر لحظه، شوق درونی برای طی مسیر را در درون دانش‌آموزان افزایش می‌دهد.
همچنین انتظار میرود، دانش آموزان مسئولیت‌پذیر باشند، زیرا نظام یاددهی ـ یادگیری مدرسه بر تشویق و تنبیه متکی نیست، بلکه انگیزه درونی دانش‌‌آموز برای حرکت و رشد کشف و پرورش داده خواهد شد. چنین دانش‌آموزی تلاش بیشتر برای نقش آفرینی در جامعه هدف خود در زمینه استعداد منحصر به فردش را، وظیفه خود می‌یابد و بی‌وقفه در تلاش خواهد بود.
و در پی این نظام آموزشی انتظار خواهیم داشت، دانش آموزان، با اعتماد به نفس باشند، زیرا نظام یاددهی ـ یادگیری بر مقایسه استوار نیست؛ نه مقایسه آشکار با همسالان و نه مقایسه پنهان با نخبگان و خبرگانی که پایه‌های علم و فناوری را بنا گذاشته‌اند. آن‌ها برای حل مسئله‌های خود، با سؤالات درست، منطق زیربنایی علم و فناوری را بازکشف می‌کنند و با مراجعه به مراجع از پاسخ سؤال خود مطلع می‌شوند.

یک دورهمی بزرگ برای تجربه زندگی کردن و هر لحظه نو شدن
در دبستانی آذین شده با آینه و صیقل یافته با آب

مدرسه ما یک دورهمی بزرگ است از افرادی در سنین مختلف که این مکان را برای تجربه یادگیری در کنار یکدیگر انتخاب کرده‌اند:

  • صبح‌‌ها را با پرس‌وجوی حال یکدیگر و حال و هوای شهر و کشورمان در فضای عمومی مدرسه آغاز می‌کنیم گویی که در یک میهمانی بزرگ شرکت کرده‌ایم.
  • تجربه‌ یادگیری روز پیش‌مان را در قالب پروژه‌های فردی و گروهی کشف و حل مسئله دنبال می‌کنیم و به تناسب نیاز هر پروژه، معلمان سؤال‌ها را هدایت می‌کنند تا ضمن برخورداری از ادبیات علمی حوزه موردنظر، زمینه بازکشف علم و فناوری، متناسب با ساحت‌های شش‌گانه تربیتی برای ما فراهم شود.
  • برای یادگیری طرح سؤال‌های لازم و درست برای بازتعریف مسائل در قالب مسائل ابداعی، بازی می‌کنیم؛ بازی‌های فکری و کلامی.
  • معلمان هدایت‌مان می‌کنند تا پاسخ سؤالاتمان را هم با مراجعه به کتاب‌های درسی و کتاب‌های مرجع دیگر، و هم با طراحی و اجرای آزمایشات متناسب، بیابیم.
  • برای نشان دادن یافته‌هایمان، بازی‌های کلامی، حرکتی و نمایشی را تجربه می‌کنیم.
  • با کمک یکدیگر، تمرین‌های کتاب‌های درسی را تکمیل می‌کنیم.
  • با پذیرش فضای ابهام، مسیر حرکت امروزمان در پروژه‌هایمان را، جمع‌بندی می‌کنیم.
  • پیش از ترک مدرسه و این گردهمایی هر روزه، هر آن‌چه امروز به کار گرفته‌ایم را با کمک یکدیگر مجدداً ساماندهی می‌کنیم تا فردا را با نشاط و شادابی مضاعف آغاز کنیم.
  • ترک هر روزه این گردهمایی برای‌مان دشوار است. با آرامش از یکدیگر خداحافظی می‌کنیم و هر توصیه دوستانه‌ای که بتواند مابقیِ روزِ دوستان‌مان را به تجربه دلنشین دیگری تبدیل نماید، بدرقه راه او می‌کنیم.

تربیت دانش آموزانی که دغدغه‌های خود، خانه، مدرسه، و محله خود را بررسی می‌کنند.

    • آن‌ها را به مسئله ابداعی تبدیل می‌کنند.
    • تصویری ایده‌آل برای راه‌حل آن ارائه می‌کنند.
    • موانع را شناخته و راه‌حل‌های ابداعی خود را پیشنهاد می‌دهند.
    • با بررسی حجم نیاز مشابه، امکان تبدیل شدن راه‌حل پیشنهادی به کسب و کار پایدار را بررسی می‌کنند.
    • اولویت‌های محلی، ملی و فراملی را بررسی می‌کنند تا جای درست کسب و کار جدید را در کنار کسب و کارهای موجود پیدا کنند.

در خاتمه، سارا سلیمی نمین، مدیر مدرسه آب و آینه خاطر نشان کرد: گروه معلمان، بیش از 15 سال است بر طراحی نظام مدرسه آب و آینه متمرکز شده‌اند و زیرسیستم‌های مختلف آن را به صورت مجزا و در تعامل با برخی مدارس، اجرا، پایش و تکمیل کرده‌اند. از متدولوژی‌های علمی روز دنیا برای طراحی نظام مدرسه بهره گرفته‌اند و رشد در مسیر پژوهش را دنبال می‌کنند و سابقه حل مسئله‌های سازمانی و فنی را در کارنامه خود دارند.
به امید آینده ای روشن و هدفمند برای فرزندان ایران زمین.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدرسه آب و آینه کلیک نمایید.

مطالب مرتبط