از علائم جدی افت فشار خون غافل نشوید!

داشتن حداقل فشار خون به هیچ‌وجه نشان‌دهنده سلامت شما نیست. بنابراین اگر علائمی مانند خستگی، حالت تهوع یا تاری دید دارید، برای بررسی میزان فشار خون، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

به گزارش بیزینس‌اینسایدر؛ فشار خون به طور معمول در طول روز، بسته به میزان استرس و گزینه‌های غذایی در نوسان است اما افت فشار خون معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که فشار خون شما از محدوده سالم ۶۰/۹۰ تا ۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه کمتر باشد. اما محدوده سالم فشار خون در همه افراد یکسان نیست. فشار خون برخی از افراد به طور طبیعی ۶۰/۹۰ است و هیچ علائمی ندارند. بنابراین، این عدد برای آنها فشار خون پایین تلقی نمی‌شود.

افت فشار خون شدید، بدن را دچار شوک می‌کند تا جایی که مغز و اعضای بدن نمی‌توانند به درستی کار کنند. این وضعیت می‌تواند علائم اضافی از جمله: تنفس کم‌عمق، نبض ضعیف و سریع، پوست سرد و کمرنگ و گیجی را به‌همراه داشته باشد.

کلاید دبلیو یانسی، متخصص قلب و عروق در مدرسه پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن می‌گوید: بارداری، تغییرات شدید در دمای بدن، مانند هیپوترمی یا گرمای بیش از حد، عکس‌العمل‌های آلرژیتیک، از دست دادن بیش از حد خون در اثر آسیب‌دیدگی یا خونریزی داخلی، کمبود آب بدن، عفونت شدید یا شوک سپتیک، که هنگام ورود باکتری به جریان خون اتفاق می‌افتد، داروهای خاصی که برای اختلال نعوظ، بیماری پارکینسون یا افسردگی استفاده می‌شوند، اختلالات تغذیه‌ای درمان‌نشده و مشکلات قلبی از علل ابتلا به افت فشار خون هستند.

به گفته دکتر جویس اون شائو، متخصص قلب و عروق دانشکده پزشکی دانشگاه ییل، فشار خون پایین به خودی خود خطرناک نیست. بنابراین، اگر میزان فشار خون شما بدون هیچ علامتی کمتر از حد طبیعی است، نگران نباشید. ولی برای افزایش عدد فشار خون، به میزان کافی آب بنوشید. نوشیدن الکل می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود. همچنین می‌تواند با داروها تداخل داشته و باعث فشار خون پایین شود. اگر علائمی مانند سرگیجه یا تاری دید دارید، دراز بکشید یا بنشینید. این به شما کمک می‌کند تا آنجا که ممکن است خون به مغز برسد. مصرف سدیم را نیز افزایش دهید. در نهایت، اگر علائم شما بعد از یک ساعت استراحت و نوشیدن آب از بین نرفت، با پزشک خود تماس بگیرید.

فراموش نکنید که مقادیر کم ویتامین B-12، اسید فولیک و آهن می‌تواند باعث کم‌خونی و افت فشار خون شود. بنابراین درمان کم‌خونی را جدی بگیرید. برخی از عفونت‌های جدی باکتریایی، ویروسی و قارچی می‌توانند باعث فشار خون پایین شوند. پزشک با آزمایش خون می‌تواند به وجود عفونت شما پی ببرد.

مطالب مرتبط