مدیر عامل «تسلا» از تلاش آن شرکت برای تولید باتریهای ارزانتر و قدرتمندتر برای خودروهای الکتریکی تسلا خبر داده است. به گزارش تارنمای نشریه «نیویورک تایمز»، ایلان ماسک، مدیر عامل «تسلا»، روز سه شنبه در جریان سخنرانی خود در جلسه سالانه سهامداران این شرکت با اشاره به این موضوع یادآور شد که بسیاری از پیشنیازهای چنین طرحی، در حال انجام است و در مراحل مقدماتی قرار دارد.
پیشرفت این مراحل پژوهشی میتواند در نهایت هزینه تولید باتری را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد، و باعث افزایش مسافت طی شده توسط خودروهای الکتریکی تسلا شود.
ایلان ماسک در محوطه بزرگ پارکینگ کارخانه این شرکت در ایالت کالیفرنیا و برای دهها نفر از صاحبان تسلا، که در خودروهای خود بودند، سخنرانی میکرد و آنها با بوقهای ممتد، اظهاراتش را تأیید میکردند. او در ادامه به حاضران گفت که در صورت ادامه روند کنونی، تسلا قادر خواهد بود که طی ۳ سال، یک خودروی الکتریکی یا برقی «جذاب» به قیمت ۲۵ هزار دلار تولید کند.
البته ایلان ماسک که به خاطر وعدههای بزرگ خود درباره اختراعات شگفتانگیز – اختراعاتی که وقوع آنها یا بسیار طول میکشد و یا هرگز اتفاق نمیافتد – شهرت دارد، در این سخنرانی تأکید کرد که تسلا هنوز تا مرحلهای پیشرفت نکرده که قادر به انجام این طرح باشد.
با توجه به این که این مراسم ویژه «روز باتری» نام داشت، سرمایهگذاران امیدوار بودند که ایلان ماسک در سخنرانی خود، خبر یک پیشرفت بزرگ فنی را اعلام کند، ولی چنین نشد. سهام تسلا که تا پیش از این برنامه ۵ درصد افت داشت، بعدازظهر سه شنبه نیز سقوط کرد و ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد.
با توجه به پیش بینیهای ارائه شده درباره این مراسم، ایلان ماسک تلاش کرد تا انتظارات را اندکی تعدیل کند و دوشنبه در توئیترش نوشت که «روز باتری» درباره برنامههای تولیدی طولانی مدت تسلا و خودروهای الکتریکی آینده است، و تأثیر فوری یا کوتاه مدتی بر وضعیت تجاری این شرکت ندارد.
او در جریان سخنرانی خود گفت که علیرغم این که تسلا عرضهکنندگان سلول باتری «پاناسونیک»، «الجی»، و «کاتل» را برای به کارگیری «حداکثر سرعت» در تأمین سفارشها تحت فشار گذاشته است، با این حال تسلا پیشبینی میکند که در سال ۲۰۲۲ با کمبود باتری مواجه شود.
ایلان ماسک که همراه با درو باگلینو، معاون ارشد نیروگاه و مهندسی انرژی تسلا، در این مراسم شرکت کرده بود، در ادامه گفت که این شرکت در حال آزمایش تولید باتری در کارخانه خودروسازی خود در «فریمونت» کالیفرنیا است و قصد دارد یک کارخانه تولید کاتُد را در یکی از مناطق آمریکای شمالی احداث کند.
او ضمن اعلام این خبر، ساخت این کارخانه را نویدی برای آینده «که با هدف افزایش استفاده از انرژی پایدار در محصولات تسلا صورت میگیرد» توصیف کرد.
کارایی و کیفیت باتری برای موفقیت در بازار خودروهای الکتریکی بسیار مهم است و معمولا هزینه تولید باتری، بخش اصلی مخارج ساخت این محصولات را تشکیل میدهد.
از طرفی برد، یا مسافتی که خودرو با یک بار شارژ باتری طی میکند، نیز اهمیت زیادی دارد، و برد بیشتر به معنای نگرانی کمتر از خالی شدن باتری و جستجو برای ایستگاه شارژ است.
در حال حاضر تسلا در این زمینه نسبت به رقبای خود برتر است و خودروی مدل «اس» که برای مسافتهای طولانی طراحی شده است، میتواند با یک بار شارژ حدود ۴۰۰ مایل را طی کند. این مسافت بسیار بیشتر از محصولات الکتریکی دیگر شرکتهای خودروسازی مانند «آئودی»، «جنرال موتورز»، و «جاگوار» است.
البته اخیراً رقیب تازهای به نام «لوسید موتورز» در بازار حضور پیدا کرده است. لوسید موتورز، که توسط یکی از مهندسان سابق تسلا تأسیس شده است، ادعا میکند که خودروی تولیدی آن با یک بار شارژ حدود ۵۰۰ مایل را طی میکند.
ایلان ماسک در سخنرانی سه شنبه خود گفت که مشتریان میتوانند نسخه جدیدی از خودروی محبوب سدان این شرکت یعنی «اس پلید» (به انگلیسی: S Plaid) را سفارش دهند و تا پایان سال میلادی آینده تحویل بگیرند.
قیمت پایه این خودروی الکتریکی نزدیک به ۱۴۰ هزار دلار است و به گفته تسلا با یک بار شارژ حدود ۵۲۰ مایل را طی میکند.
ایلان ماسک و درو باگلینو، رقابت برای ساخت یک باتری ارزانتر و دارای انرژی بیشتر را به عنوان یکی از اهداف مهم این شرکت عنوان کردند. آنها یادآور شدند که این باتری، ابزار مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.
با کاهش قیمت باتری، بازار خودروهای الکتریکی سریعتر از حد انتظار رشد میکند و شرکتهای دیگر تلاش خواهند کرد تا با تسلا رقابت کنند و این شرکت را شکست دهند.
شرکت «لوسید موتورز» ادعا میکند که خودروی سدان «لوسید ایر»، به دلیل پیشرفتی که این شرکت در کوچک کردن قطعات مهم مانند موتورها داشته است، و نیز با ایجاد نوآوریهای دیگر از جمله شیوه خنکسازی اجزای مهم، قادر است با یک بار شارژ مسافت طولانیتری را طی کند.
سایر شرکتهای خودروسازی نیز در حال طراحی سیستمهای مختلفی هستند و تلاش میکنند تا با روشهای ابتکاری، هزینه تولید را کاهش دهند و خودروهایی بسازند که قادر به طی مسافتهای طولانی باشند.
علیرغم تمامی چالشهای موجود و حضور رقبای مختلف در صحنه، تسلا سال موفقی را تجربه میکند. از هنگام اعلام سود ۳ ماهه این شرکت در اکتبر گذشته، قیمت سهام آن بیش از ۸ برابر شده است و این شرکت حتی در دوران همهگیری ویروس کرونا همچنان سودآوری خود را حفظ کرده است.
این در حالی است که همهگیری ویروس کرونا، صنعت خودروسازی جهان را با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه کرده است و اکثر شرکتها با زیانهای مالی هنگفتی روبرو شدهاند.
در حال حاضر تسلا، بازار خودروهای الکتریکی جهان را قبضه کرده است. به گفته ایلان ماسک، این شرکت علیرغم این که «دشوارترین» دوره فعالیت خود را سپری میکند، تا پایان سال میلادی جاری میزان تحویل محصولات خود را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.