روباتی با انگشتان شبیه ماکارونی به جابجایی عروس دریایی کمک می کند

محققان دانشگاه “هاروارد” یک دست رباتیک فوق نرم ساخته‌اند که می‌تواند اجسام و موجودات حساس مثل عروس دریایی که ۹۵ درصد از آب تشکیل شده اند را بدون آسیب و فشار در دست بگیرد.

به گزارش ساینس‌دیلی، ۹۵ درصد از بدن عروس دریایی را آب تشکیل می‌دهد. آنها یکی از نحیف‌ترین موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند در دست انسان نگه داشته شوند.

جالب اینجاست بافتی که آن پنج درصد بقیه را تشکیل می‌دهد دست مایه اکتشافات علمی چشمگیری مانند پروتئین فلورسنت سبز(GFP) شده که می‌تواند به مبارزه با پیری کمک کند.

همانطور که گفته شد، عروس‌های دریایی بسیار ظریف و نحیف هستند و تاکنون دست‌های رباتیک نمی‌توانستند آنها را بدون آسیب در دست بگیرند. اکنون محققان هاروارد یک دست رباتیک فوق حساس توسعه داده‌اند که قادر به انجام این کار است.

این گونه ربات‌ها با قابلیت کنترل از راه دور(ROVs) برای برداشت نمونه‌ها برای زیست شناسان دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین ترتیب برای گرفتن و دستکاری سنگ‌ها و تجهیزات سنگین زیر دریا نیز مناسب هستند.

اما متأسفانه این نوع ابزارها اغلب در تلاش برای گرفتن عروس‌های دریایی به آنها آسیب می‌رسانند و آنها را له می‌کنند.

اکنون فناوری جدیدی توسط محققان موسسه مهندسی بیولوژیکی ویس(Wyss) هاروارد و کالج باروش(Baruch) راهی برای جمع آوری عروس دریایی با یک گیربکس بسیار نرم مانند ربات ارائه می‌دهد. این گیرنده قادر به نگه داشتن عروس دریایی بدون ایجاد صدمه به آن است.فناوری جدید رباتیک نرم شامل پمپاژ آب به درون انگشت‌های لوله‌ای مانند نرم است تا بتواند چسبندگی ملایمی داشته باشد.

Scientists Made a Robotic Hand So Soft It Can Handle a Jelly Fish

“نینا سیناترا” مهندس مکانیک و مواد و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: دست بسیار ملایم ما یک پیشرفت آشکار نسبت به دستگاه‌های نمونه برداری موجود در اعماق دریا برای موجودات نرم است. این فناوری همچنین می‌تواند برای بهبود تکنیک‌های تجزیه و تحلیل در زیر آب گسترش یافته و امکان مطالعه دقیق ویژگی‌های اکولوژیکی و ژنتیکی موجودات دریایی را بدون خارج کردن آنها از آب فراهم کند.

انگشت‌های این دست شش انگشتی از نوارهای نازک و صاف سیلیکون با یک کانال توخالی شده است که به لایه‌ای از نانو فیبرهای پلیمری انعطاف پذیر اما سفت وصل می‌شود.

این انگشتان به یک “کف دست” پلاستیکی چاپ سه بعدی شده به شکل مستطیل وصل شده‌اند و هنگامی که کانال‌ها از آب پر می‌شوند، جهت آن را تغییر می‌دهند و موجب خم شدن انگشتان می‌شوند.هر انگشت فشار بسیار کمی(۰.۰۴۵۵ کیلوپاسکال) اعمال می‌کند که کمتر از یک دهم فشار پلک انسان بر روی چشم است.

برای اینکه ذهنیت بهتری در این مورد پیدا کنیم، باید بدانیم که بهترین دست‌های رباتیک نرم فعلی حدود یک کیلو پاسکال فشار اعمال می‌کنند. محققان با جمع آوری عروس‌های دریایی و سایر موجودات نرم‌تن آبزی در آکواریوم نیو انگلند این دست رباتیک را آزمایش کردند و این دست رباتیک با موفقیت توانست همه آنها را به خوبی حمل و مدیریت کند.

این مطالعه در مجله Science Robotics شرح داده شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط