ارائه نرم‌افزاری که قادر به شناسایی چهره و لوگو در تصاویر است

تیمی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نرم‌افزاری برای تحلیل تصاویر ویدئویی ارائه کردند که علاوه بر آنکه قادر به شناسایی چهره و لوگو در تصاویر است، امکان شناسایی انواع لوگوها و علایم در تصویر، تشابه بین ویدئوها و استخراج بخش مورد نظر از ویدئو برمبنای محتوا را برای کاربر فراهم می‌کند.

موسی ماموری از محققان این  گفت: وجود حجم بالایی از محتوای ویدئویی موجب می‌شود که کار تحلیل، نگهداری، دسته بندی و استخراج اطلاعات مورد نیاز به کاری پر هزینه،‌ وقت‌گیر و تقریبا غیر ممکن تبدیل شود.

وی ادامه داد: بر این اساس پروژه پیاده‌سازی نرم افزار دانش بنیان با نام “بینایار” را در دستور کار قرار دادیم؛ چراکه فریم و “رک” بینایار به فهم و آنالیز هوشمند محتوای ویدئویی و تصویری بر اساس تکنیک‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق می‌پردازد.

ماموری با بیان اینکه این محصول شامل مجموعه‌ای از آنالایزرهای مختلف ویدئو و تصویر است، خاطر نشان کرد: این محصول بر اساس به روزترین تکنیک‌های یادگیری ماشین، به تحلیل ویدئو می‌پردازد و با در کنار هم قرار دادن نتایج تحلیل آنالایزرها، تمام محتوای قابل فهم ویدئو را استخراج می‌کند.

این محقق امکان مدیریت و گزارش‌گیری کامل از همه پردازش‌ها را از مزایای این نرم‌افزار نام برد و یادآور شد: نرم‌افزار عرضه‌شده بومی و مبتنی بر نیازهای سازمان‌های ایرانی و دقت و سرعت بالا است، ضمن آنکه از طریق این نرم‌افزار امکان فهم و درک محتوای ویدئویی و ایندکس کردن متا دیتاها (ابر داده‌ها)، مدیریت و دسته‌بندی ویدئوها برای کاربر فراهم می‌شود.

وی تشخیص تصاویر اخلاقی از سایر تصاویر را از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار ذکر کرد و ادامه داد: تشخیص و شناسایی انواع اشیای موجود در ویدئو با قابلیت سفارشی‌سازی بر اساس نیاز کاربر، تشخیص حرکت و رفتار افراد، تشخیص تشابه بین ویدئوها، استخراج بخش مورد نظر از ویدئو برمبنای محتوا، تشخیص و شناسایی چهره و ایندکس‌گذاری و طبقه‌بندی ویدئوها از دیگر کاربردهای این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

ماموری اضافه کرد: از دیگر کاربردهای این نرم‌افزار می‌توان به تحلیل محتوای تلویزیونی و درک موضوعات روزانه ویدئویی، نظارت و کنترل نامحسوس اماکن عمومی و حساس و جداسازی قسمت‌های مورد نیاز  ویدئوهای حجیم و کنترل و نظارت بر ویدئوهای دریافتی و ارسالی مانند اخبار، تبلیغات و ورزشی اشاره کرد.

محقق این طرح با بیان اینکه این نرم‌افزار دارای ماژول‌های متعددی است، یادآور شد: تشخیص و شناسایی چهره، تشخیص و شناسایی انواع لوگوها و علایم، تشخیص متن‌ها و اعداد، تبدیل تصاویر با محتوای متن به متن، شناسایی انواع لوگوها و علایم در تصویراز جمله ماژول‌های نرم‌افزار بینایار است.

ماژول‌های تشخیص حرکت و رفتار افراد، تشخیص تشابه بین ویدئوها، تشخیص و شناسایی چهره، شناسایی انواع لوگوها و علایم در تصویر نرم‌افزار بینایار

وی با بیان اینکه این نرم‌افزار قادر است تصویر متنی را برای کاربر استخراج کند، ادامه داد: در صورتی که تصاویر گسترده‌ ویدئویی در اختیار داشته باشید، می‌تواند تشابه و اختلاف میان تصاویر و ترتیب‌بندی تصاویر را انجام دهد.

ماموری با اشاره به کاربردهای صنعتی این محصول، توضیح داد: در صورتی که دوربین‌های این نرم‌افزار در خط تولید نصب شود، می‌تواند میزان تولیدات کارخانجات و یا شماره‌های سریال محصولات تولیدی را کنترل می‌کند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط