بومی سازی تکنولوژی ساخت دستگاه تست نشر آوایی برای پایش خوردگی در مخازن

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در سال‌های اخیر مکرراً شنیده می شود که در بعضی از پالایشگاه‌ها به دلیل نشت گاز یا نفت از مخازن، منجر به انفجارشده که علاوه بر ضررهای سنگین از لحاظ اقتصادی جان کارکنان پالایشگاه‌ها به مخاطره می‌افتد.

از این رو مانیتورینگ مخازن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه این مخازن بعد از مدتی به دلایل مختلف از جمله خوردگی و رشد ترک نیاز به پایش دارند در غیر این صورت اگر محل ترک یا خوردگی در مخازن به موقع تشخیص داده نشود منجر به نشتی از محل عیب میشود که علاوه بر مشکلات ایمنی و آسیب‌های فنی، چالش‌های زیست محیطی غیرقابل جبرانی نیز به همراه خواهد داشت.

دستگاه «آکوستیک امیشن» (تست نشرصوتی) Acoustic Emission Testing یکی از پر کاربردترین دستگاه‌ها در حوزه تست غیرمخرب پیشرفته است و از آن می‌توان برای پایش سازه‌های تحت بار استفاده کرد.

عدم نیاز به تخلیه مخزن در هنگام تست، هزینه کمتر نسبت به روش‌های دیگر و زمان کم مورد نیاز برای تست از ویژگی‌های مهم استفاده از این دستگاه به شمار می‌رود.

این دستگاه همچنین دارای کاربردهایی در حوزه پژوهشی به ویژه در حوزه مهندسی مکانیک است. دانشمندان یا پژوهشگران برای تحلیل سیگنالهای ناشی از تست کشش موادی مانند کامپوزیت‌ها و یا تست خوردگی از این دستگاه ها استفاده می‌کنند ولی در گذشته به دلیل محدودیت خرید، امکان انجام بسیاری از تست‌های آزمایشگاهی در حوزه تست‌های غیر مخرب در کشور وجود نداشت.

با طراحی و ساخت این دستگاه از سوی متخصصان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این شرکت دانش بنیان در کشور در این حوزه به خودکفایی رسیده است.

نشت‌یابی خطوط لوله مدفون، تشخیص خرابی دندان و مفاصل در پزشکی و دندانپزشکی و همچنین کاربرد این دستگاه در تست مخازن مدفون جایگاه‌های بنزین و گازوئیل در کنار تست مخازن CNG جایگاه‌ها و اتومبیل‌ها، از دیگر کاربردهای مهم این تجهیز است.

در حال حاضر سه کشور آلمان، امریکا و چین در زمینه ساخت این دستگاه فعال و در حال ارائه خدمات هستند و اگر ارگانی در ایران بخواهد این دستگاه را تهیه کند بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها باید هزینه‌ای در حدود ۲۰ هزار دلار به ازای هر کانال پرداخت کند؛ اما نسخه ایرانی این دستگاه در حال حاضر با قیمتی در حدود یک پنجم قیمت ذکر شده قابل دسترسی خواهد بود.

مطالب مرتبط